Skipper mamma loggbok: segling med en baby

Kapten Alena beskriver sina upplevelser och intryck från sin seglingsresa med en oerfaren besättning och en tio månader gammal bebis. Om du åker på en båt med en liknande besättning, ta en sida från hennes (logg)bok.

Kapten Alena åkte på båten som skeppare med sin tio månader gamla son Tadeáš och en oerfaren besättning full av barn. Hur är en seglingsresa med en bebis? Och vad ska man ta med sig? Läs hennes erfarenheter.

Att åka båt med en så liten bebis är förmodligen alltid en utmaning, men efter min senaste erfarenhet måste jag säga att det är ännu mer utmanande att vara mamma och skeppare samtidigt. Och att ha en besättning som aldrig har varit på en båt förut. Totalt var vi 5 vuxna och 5 barn (10 månader, 8 år, 11 år och 17 år). Vi hyrde en Bavaria 46 Cruiser.

Innan vi åkte försökte jag läsa och söka så mycket information, rekommendationer och andras erfarenheter som möjligt. Bara för att förbereda mig så bra som möjligt. Men jag pratade alltid med män som var skeppare och hade erfarenhet av en liten bebis ombord, men de hade alltid en mamma där att lita på. Det var bara handlingen att göra det själv som verkligen visade mig hur stor skillnad det gör.

När seglingssemestern närmade sig växlade jag mellan en känsla av stor förväntan, total rädsla och ånger för det jag just släppt in mig på, för att sedan lugna ner mig och se fram emot det igen.

På grund av bebisen var vi på väg till Kroatien över natten och en dag tidigt. Vi hade bokat en lägenhet för en natt mitt i marinan. Resan var förvånansvärt lugn, Tadeáš kunde sova hela natten, så vi gjorde Prag-Pirovac-resan på 10 timmar.

Och sedan bröt helvetet löst . Och då menar jag den jäkla värmen på runt 35 grader, släpa alla prylar från bilen till lägenheten och sköta en bebis. Men vi tog oss igenom och spenderade resten av dagen på en liten strand i skuggan av tallar.

Lördag och söndag (dvs dag 1 och 2 på båten) var, ur mitt perspektiv, de absolut värsta. På lördagen var vi tvungna att vara ute ur lägenheten med alla våra grejer vid 10-tiden (parkeringen låg cirka 15 minuters promenad från marinan) och det slutade med att vi inte fick båten förrän 18.00. Så vi var tvungna att jonglera med att vakta våra saker, underhålla de äldre barnen, stå i kö på charterkontoret, checka in , och allt med en baby klistrad vid sin mamma, mig, döende av värmen och den totala förändringen av landskapet. .

När vi väl tagit över båten bestämde vi oss för att segla till Zminjak, en ö en timme bort, med restaurang och brygga, vilket visade sig vara väldigt trevligt. Så hela förmiddagen hade barnen simmat från båten, paddlat och vi gav till och med Tadeáš ett dopp i havet. Tyvärr var det ganska kallt hela veckan så vartannat "sim" låg i en jolle ombord fylld med varmt vatten.

YACHTING.COM-TIPS: Vilka är de grundläggande riktlinjerna att följa för att göra din båtsemester med små barn både säker och trevlig? Nyckeln är att välja rätt säkerhetsutrustning, anpassa rutten och välja en båt med hela familjen i åtanke. Kolla in vår artikel för att ta reda på hur — Att segla med barn: hur man håller er alla säkra och lyckliga .

Efter lunch åkte vi på en tre timmar lång kryssning till Tribunj , och det var mycket utmanande. Jag lämnade över rodret till killarna (11 år) som ville styra, men jag var tvungen att övervaka hela tiden och min son grät för att han ville vara med mig, men också ville leka och klättra på däck. Vi avslutade det hela med att landa vid stadspiren i Tribunj, med en kraftig sidovind och en propeller som vägrade att fungera.

Varje skeppare känner till situationen när dockningen inte riktigt fungerar. Det är ganska stressigt. Vi var i sidled på nästa båt, hanterade att bli bortdragna från bryggan och försöka ta tag i förtöjningen (jag påminner er om att jag hade en oerfaren besättning), med en bebis som grät hysteriskt och mycket högt. Den kvällen gick jag runt i Tribunj och förbannade mig själv för att jag gick igenom det och bearbetade mitt dåliga samvete för att ha skadat mitt eget barn.

Lyckligtvis vände allt som magi nästa dag och plötsligt började saker och ting kännas bra - till och med min bebis började skratta och njuta av det igen. Jag upptäckte att Tadeáš behöver mycket mer dagsömn på båten än hemma. Vi hade tagit med oss en gunga och en sömnig bebis är lika med en glad bebis. Jag började schemalägga vår segling så att han sov där och då. Vi hade då ofta en timme eller mer där Tadeáš svängde, vi kunde flyta och barnen kunde dras i repet bakom båten.

YACHTING.COM-TIPS: Barn och en segelbåt? Oroa dig inte. Ju tidigare dina barn vänjer sig vid att vara ombord, desto mer kommer du att kunna ge dig ut på havet och verkligen njuta av familjesegling. Av egen erfarenhet är vi övertygade om att barn hör hemma ombord på en båt. Barn älskar att leka i vatten, simma och, oftare än inte, tycker om att segla också. Om detta inte är fallet för dina små, misströsta inte - bara ge dem lite hjälp. Anpassa din resplan efter ditt barns behov och du kommer att njuta av en oförglömlig semester fullspäckad med äventyr. Vi har satt ihop en lista med våra alldeles egna beprövade tips bara för dig — Med barn ombord: 4 viktiga tips för smidig segling .

Lugn segling med en plats för bad

Det visade sig också att Tadeáš behövde omvårdas mycket mer (förmodligen för en känsla av trygghet), så jag ägnade mycket tid åt att sköta om rodret och kontrollera de unga rorsmännen. Jag planerade att överfarterna skulle ta max 3 timmar. Det var en kryssning mycket om simning och inte mycket segling. Vi hissade bara seglet (genuan) en gång.

Om havet var lugnt och man kunde simma bakom båten kunde man göra 3=timmarsturen med barnen eftersom vi varvat det med simning. Men på vägen från Rogoznica till Vodice blåste Jugo starkt och det var en hel del stora vågor. Så att simma vid båten var uteslutet, plus att vår 8-årige sjöman var rädd att vi skulle kapsejsa. Så resan var alldeles för lång för barnen.

Sätter kurs mot hemmet

På samma sätt, den näst sista dagen från Prvić till Zminjak , gick vi mot Bora och besättningen var lite uttråkad. Att hissa segel i hård vind med en oerfaren besättning var rent nonsens.

Den sista natten bestämde jag mig för att vara på Zminjak igen, eftersom de rapporterade en kraftfull Bora för fredagen och jag ville vara nära marinan och lägga till i marinan innan vinden tilltog, vilket var tänkt att vara runt 14.00. . Den här gången fick vi inte plats på kajen, så vi var på bojen igen och min bebis åkte med oss till ön i jollen, vilket han överraskande nog inte alls var rädd för. Det finns ingen plats att åka i barnvagn på Zminjak, så jag sövde honom i en bärsele. Men den här veckan hade Tadeáš skjutit upp sin läggdags till klockan tio, så han kröp genom hela restaurangen på alla fyra och lät sig beundras vid alla bord och av servitörerna.

Lyckligtvis lämnade vi tillbaka båten utan problem och började vår resa tillbaka till Prag, som var fördelad på 3,5 timmar över 3 dagar. Vi tillbringade första natten i Trakošćan, som är ett hotell vid den slovenska gränsen, med pool, slott och sjö precis intill. Vi körde till Wien dagen efter och var äntligen hemma i måndags.

Hemma med bebisen, som efter Covid-perioden har umgåtts vackert, börjat sova mycket bättre och inte haft något emot miljöbytet så mycket.

Jag skriver den här artikeln två dagar efter att vi anlände och vi planerar redan en ny segelresa nästa år.

Efter årets erfarenheter planerar jag att ta med mig någon som kanske får en del av båten gratis, men som alltid finns till hands för Tadeáš. Jag kommer definitivt att göra ännu kortare överfarter, för de andra barnens skull som främst vill simma. Vi ser redan fram emot det.

En lista över saker att ta när man seglar med en bebis:

På vår "baby"-resa använde vi oss mycket av följande föremål för babyn, den svängande babyhängmattan (Hojdavak) var särskilt användbar.

• Kompakt barnvagn
  • Baby hängmatta
  • Babyselar (vi använde dem inte en gång)
  • Uppblåsbar jolle som pool
  • Hopfällbar barnstol (vi använde den inte mycket heller)
  • Babysimring med sits
  • Påse med leksaker
  • Bebis första hjälpen kit
  • Gunga
  • UV-hatt och babyskjorta
  • Nät för räcket (onödigt ur vår synvinkel, Tadeáš lämnade inte sittbrunnen)
  • Bärare
  • Sängbarriär

Alena seglade på en Bavaria 46 Cruiser. Kolla in utbudet av dessa båtar som passar för familjesemestern.

Oavsett om du seglar med eller utan barn, hör av dig för de bästa båtarna.