Skipper mamma loggbok: seiling med en baby

Kaptein Alena beskriver sine opplevelser og inntrykk fra seilturen med et uerfarent mannskap og en ti måneder gammel baby. Hvis du skal på båt med et lignende mannskap, ta en side fra (logg)boken hennes.

Kaptein Alena gikk på båten som skipper med sin ti måneder gamle sønn Tadeáš og et uerfarent mannskap fullt av barn. Hvordan er en seiltur med en baby? Og hva bør du ta med deg? Les hennes erfaring.

Å gå på båt med en så liten baby er nok alltid en utfordring, men etter min siste erfaring må jeg si at det å være mamma og skipper samtidig er enda mer utfordrende. Og å ha et mannskap som aldri har vært på en båt før. Totalt var vi 5 voksne og 5 barn (10 måneder, 8 år, 11 år og 17 år). Vi leide en Bavaria 46 Cruiser.

Før vi dro, prøvde jeg å lese og oppsøke så mye informasjon, anbefalinger og erfaringer fra andre som mulig. Bare for å forberede meg best mulig. Men jeg snakket alltid med menn som var skippere og hadde erfaring med en liten baby om bord, men de hadde alltid en mor der å stole på. Det var bare det å gjøre det selv som virkelig viste meg hvor stor forskjell det gjør.

Da seilferien nærmet seg vekslet jeg mellom en følelse av stor forventning, total frykt og anger for det jeg nettopp hadde sluppet meg inn for, for så å roe meg ned og glede meg til det igjen.

På grunn av babyen var vi på vei til Kroatia over natten og en dag for tidlig. Vi hadde bestilt leilighet for én natt rett i marinaen. Reisen var overraskende stille, Tadeáš fikk sove gjennom natten, så vi tok turen Praha-Pirovac på 10 timer.

Og så brøt helvete løs . Og da mener jeg den helvetes varmen på rundt 35 grader, sleping av alt fra bilen til leiligheten og styrer en baby. Men vi kom oss gjennom og tilbrakte resten av dagen på en liten strand i skyggen av furutrær.

Lørdag og søndag (dvs. dag 1 og 2 på båten) var fra mitt perspektiv de absolutt verste. Lørdag måtte vi være ute av leiligheten med alle tingene våre innen kl. 10 (parkeringsplassen var ca. 15 minutters gange fra marinaen) og vi fikk ikke båten før kl. 18. Så vi måtte sjonglere med å vokte tingene våre, holde de eldre barna underholdt, stå i kø på charterkontoret, sjekke inn , og alt med en baby limt til moren sin, meg, døende av varmen og den fullstendige endringen av natur. .

Når vi først tok over båten bestemte vi oss for å seile til Zminjak, en øy en time unna, med restaurant og brygge, noe som viste seg å være veldig fint. Så hele morgenen hadde barna svømt fra båten, padlet og vi ga til og med Tadeáš en dukkert i sjøen. Dessverre var det ganske kaldt hele uken, så annenhver "svømming" var i jolle om bord fylt med varmt vann.

YACHTING.COM-TIPS: Hva er de grunnleggende retningslinjene å følge for å gjøre båtferien med små barn både trygg og hyggelig? Nøkkelen er å velge riktig sikkerhetsutstyr, tilpasse ruten og velge en båt med tanke på hele familien. Sjekk ut artikkelen vår for å finne ut hvordan — Seile med barn: hvordan holde dere alle trygge og lykkelige .

Etter lunsj dro vi på et tre timers cruise til Tribunj , og det var veldig utfordrende. Jeg overlot roret til guttene (11 år) som ville styre, men jeg måtte ha tilsyn hele tiden og sønnen min gråt fordi han ville være med meg, men også ville leke og klatre på dekk. Vi avsluttet det hele med å lande ved bybrygga i Tribunj, med kraftig sidevind og en propell som nektet å virke.

Hver skipper kjenner til situasjonen når dokkingen ikke fungerer helt. Det er ganske stressende. Vi var sidelengs på neste båt, og holdt på med å bli dratt bort fra brygga og prøve å ta tak i fortøyningen (jeg minner om at jeg hadde et uerfarent mannskap), med en baby som gråt hysterisk og veldig høyt. Den kvelden gikk jeg rundt i Tribunj og forbannet meg selv for å ha gått gjennom det og behandlet min dårlige samvittighet for å ha skadet mitt eget barn.

Heldigvis snudde alt neste dag som magi og plutselig begynte ting å føles bra - til og med babyen min begynte å le og nyte det igjen. Jeg oppdaget at Tadeáš trenger mye mer dagssøvn på båten enn hjemme. Vi hadde tatt med en huske og en søvnig baby er lik en glad baby. Jeg begynte å planlegge seilingen vår slik at han sov akkurat der og da. Da hadde vi ofte en time eller mer der Tadeáš svingte, vi kunne flyte og ungene kunne bli trukket i tauet bak båten.

YACHTING.COM-TIPS: Barn og en seilbåt? Ikke bekymre deg. Jo før barna dine blir vant til å være om bord, jo mer vil du kunne dra ut på havet og virkelig nyte familieseiling. Av egen erfaring er vi overbevist om at barn hører hjemme ombord i en båt. Barn elsker å leke i vannet, svømme og, oftere enn ikke, liker å seile også. Hvis dette ikke er tilfelle for dine små, fortvil ikke - bare gi dem litt hjelp. Tilpass reiseruten til barnets behov, og du vil nyte en uforglemmelig ferie fullpakket med eventyr. Vi har satt sammen en liste over våre egne utprøvde tips bare for deg — Med barn om bord: 4 viktige tips for jevn seiling .

Rolig seiling med badeplass

Det viste seg også at Tadeáš trengte å bli pleiet mye mer (sannsynligvis for en følelse av trygghet), så jeg brukte mye tid på å pleie ved roret på å sjekke de unge styrmennene. Jeg planla at overfartene skulle ta maksimalt 3 timer. Det var et cruise veldig mye om svømming og ikke mye seiling. Vi heist kun seilet (genoa) en gang.

Hvis havet var rolig og du kunne svømme bak båten, kunne du ta 3=timers turen med barna fordi vi ispedd det med svømming. Men på vei fra Rogoznica til Vodice blåste Jugo kraftig og det var en del store bølger. Så bading ved båten var uaktuelt, pluss at vår 8 år gamle sjømann var redd vi skulle kantre. Så reisen ble rett og slett for lang for barna.

Setter kursen hjem

På samme måte, på den nest siste dagen fra Prvić til Zminjak , gikk vi mot Bora og mannskapet kjedet seg litt. Å heise seil i sterk vind med et uerfarent mannskap var rent tull.

Den siste kvelden bestemte jeg meg for å være på Zminjak igjen, da de meldte om en kraftig Bora for fredag, og jeg ønsket å være nær marinaen og legge til kai i marinaen før vinden tok til, som skulle være rundt kl. . Denne gangen fikk vi ikke plass på kaien, så vi var på bøyen igjen og babyen min ble med oss til øya i jolla, noe han overraskende nok ikke var redd for i det hele tatt. Det er ikke noe sted å sitte i barnevogn på Zminjak, så jeg la ham til å sove i en bærer. Men denne uken hadde Tadeáš skjøvet leggetiden til klokken ti, så han krøp gjennom hele restauranten på alle fire og lot seg beundre ved alle bord og av servitørene.

Heldigvis returnerte vi båten uten problemer og startet reisen tilbake til Praha, som var fordelt på 3,5 timer over 3 dager. Vi tilbrakte den første natten i Trakošćan, som er et hotell på den slovenske grensen, med basseng, slott og innsjø rett ved siden av. Vi kjørte til Wien dagen etter og var endelig hjemme på mandag.

Hjemme med babyen, som etter Covid-perioden har sosialisert seg vakkert, har begynt å sove mye bedre og har ikke hatt så mye imot miljøbyttet.

Jeg skriver denne artikkelen to dager etter at vi ankom, og vi planlegger allerede en ny seiltur neste år.

Etter årets erfaring planlegger jeg å ta med meg noen som kanskje vil ha en del av båten gratis, men som alltid vil være tilstede for Tadeáš. Jeg kommer garantert til å gjøre enda kortere kryssinger, av hensyn til de andre ungene som hovedsakelig vil bade. Vi gleder oss allerede.

En liste over ting du bør ta når du seiler med en baby:

På vår "baby"-reise gjorde vi mye bruk av følgende gjenstander til babyen, den svingende babyhengekøyen (Hojdavak) var spesielt nyttig.

• Kompakt barnevogn
  • Babyhengekøye
  • Babyseler (vi brukte dem ikke en gang)
  • Oppblåsbar jolle som basseng
  • Sammenleggbar barnestol (vi brukte den ikke mye heller)
  • Babysvømmering med sete
  • Veske med leker
  • Baby førstehjelpsskrin
  • Svinge
  • UV-lue og babyskjorte
  • Nett for rekkverket (unødvendig fra vårt synspunkt, Tadeáš forlot ikke cockpiten)
  • Transportør
  • Sengesperre

Alena seilte på en Bavaria 46 Cruiser. Sjekk utvalget av disse båtene som passer for familieferier.

Enten du seiler med eller uten barn, ta kontakt for de beste båtene.