S bábätkom na jachte: Lodný denník mamy skipperky

Kapitánka Alena spísala svoje zážitky a dojmy z cesty s neskúsenou posádkou a desaťmesačným bábätkom. Pokiaľ sa chystáte na loď v podobnej zostave, inšpirujte sa z jej skúseností.

Kapitánka Alena sa vydala na loď v úlohe skipperky s desaťmesačným synom Tadeášom a neskúsenou posádkou plnou detí. Ako taká plavba s malým bábätkom vyzerá? A čo si vziať so sebou? Prečítajte si jej skúsenosti a zážitky.

Ísť na loď s takto malým bábätkom je asi vždy výzva, ale po svojej práve ukončenej skúsenosti musím povedať, že ešte väčšia výzva je byť mamičkou a skipperom dohromady. A mať k tomu posádku, ktorá na lodi nikdy nebola. Celkom nás bolo 5 dospelých a 5 detí (10 mesiacov, 8 rokov, 11 a 11 rokov a 17 rokov). Požičanú sme mali Bavarii 46 Cruiser.

Pred odchodom som sa snažila načítať a vyhľadať k tomu čo najviac informácií, odporúčaní a skúseností ostatných. Jednoducho sa čo najlepšie pripraviť. Vždy som však hovorila s mužmi, ktorí boli skippermi a mali skúsenosť s malým bábätkom na palube, ale mamičku vždy mali k tomu. Aký veľký je to rozdiel mi naozaj ukázala až prax.

Vystriedal sa u mňa pocit obrovského tešenia sa na loď, totálny strach a výčitky, čo som si to zase vymyslela, a potom upokojenie a zase tešenie.

Kvôli bábätku sme išli do Chorvátska na noc a to o deň skôr. Priamo v maríne sme mali na jednu noc zarezervovaný apartmán. Cesta bola prekvapivo pokojná, Tadeášek vydržal spinkať celú noc, takže sme cestu Praha-Pirovac dali za 10 hodín.

A potom začalo peklo. A tým myslím pekelné teplo okolo 35 stupňov, v tom vysťahovaní všetkých vecí z auta do apartmánu a na to zvládanie bábätka. Ale dali sme to a zvyšok dňa strávili na malej pláži v tieni borovíc.

Najhoršia z môjho pohľadu bola sobota a nedeľa (teda 1. a 2. deň na lodi). V sobotu sme sa museli vysťahovať so všetkými vecami z apartmánu do 10:00 (parkovisko bolo asi 15 minút chôdze od mariny) a loď sme nakoniec dostali až o 6. večer. Takže sme museli zvládnuť strážiť veci, starším deťom urobiť zábavu, vystáť front do kancelárie charterovky, check-in lode ak tomu stále to bábätko nalepené na mamičke, teda na mne, uplakané z horúčavy a úplné zmeny prostredia...

Rozhodli sme sa ešte večer vyjsť na ostrovček Zminjak hodinu cesty ďaleko, s reštauráciou a mólom, čo sa nakoniec ukázalo veľmi fajn. Celé ráno a dopoludnia už sa deti teda kúpali z lode, jazdili na paddleboarde a aj Tadeáška sme vykúpali v mori. To bolo bohužiaľ celý týždeň dosť studené, takže každé ďalšie kúpanie už bolo len v člnku na lodi naplnenom teplou vodou.

TIP YACHTING.COM: Aké sú hlavné zásady, aby bola vaša plavba s malými deťmi bezpečná a zábavná? Zvoľte vhodné bezpečnostné prvky, upravte trasu as ohľadom na celú rodinu vyberajte aj loď. Ako na to sa dozviete v článku Bezpečná dovolenky na lodi, ktorú si užijú malí aj veľkí jachtári.

Popoludní sme vyšli na trojhodinovú jazdu do Tribunje, a to bolo veľmi náročné. Kormidlo som síce odovzdala chalanom (11 rokov) ktorí chceli kormidlovať, ale neustále som musela robiť dozor a do toho mi vlastne program plakalo bábätko, pretože chcelo byť u mňa, ale tiež sa chcelo hrať a liezť po palube. Celé sme to zakončili pristátím pri mestskom móle v Tribunji, kde silne fúkal vietor do boku a propeler odmietal fungovať.

Každý skipper pozná situáciu, kedy sa pristátie práve nepodarí. Je to celkom stresová situácia. Ležali sme bokom na vedľajšej lodi, a riešili odtiahnutie sa od móla a chytenie mooringu (pripomínam, že som mala na lodi neskúsenú posádku) a do toho mi hystericky a veľmi nahlas plakalo dieťa. Večer som chodila po Tribunji a nadávala si, že som do toho išla, a spracovávala zlé svedomie, že ubližujem vlastnému dieťaťu.

Našťastie sa ďalším dňom všetko otočilo ako kúzelným prsteňom a zrazu to začalo byť fajn — aj bábätko sa začalo zase smiať a užívať si to. Zistila som, že Tadeášek na lodi potrebuje oveľa viac denného spánku ako doma. Mali sme so sebou hojdak a vyspinkané bábätko, rovná sa spokojné bábätko. Začala som plánovať výjazdy tak, aby práve spinkal. My potom mali často hodinu i viac, keď sa Tadeášek húpal v hojdavaku, my mohli plávať a deti sa ťahať na lane za loďou.

TIP YACHTING.COM: Deti a jachta? Nebojte sa toho. Čím skôr si vaše deti na lodi zvyknú, tým častejšie môžete vyraziť na more a užívať si rodinné plavby. Naše skúsenosti nás presvedčili, že deti na loď patria. Milujú vodné hrátky, kúpanie a plachtenie ich tiež väčšinou baví. Avšak pokiaľ to nie je prípad toho vášho, nezúfajte, stačí mu trochu pomôcť. Prispôsobte plánovanú plavbu detským potrebám a užijete si dovolenku plnú zážitkov. V článku S deťmi na lodi: 4 pravidlá, ako to zvládnuť bez problémov sme pre vás hrnuli naše osvedčené pravidlá.

Pohodová plavba s kúpaním

Tiež Tadeášek potreboval byť zase oveľa viac na prsníku (zrejme pre pocit bezpečia), takže som veľa času strávila pri kormidle kontrolovaním mladých kormidelníkov, s bábätkom na prsníku. Trasy som plánovala na max 3 hodiny, aj menej. Bola to plavba veľa o kúpaní a málo jazdení. Plachtu (génu) sme vytiahli len raz.

Pokiaľ bolo pokojné more a dalo sa kúpať za loďou, dala sa s deťmi urobiť aj tá trojhodinová cesta, pretože sme ju prekladali kúpaním. Avšak pri ceste z Rogoznice do Vodice fúkalo silné jugo a boli celkom dosť veľké vlny. Kúpanie pri lodi teda ani náhodou a navyše osemročná námorníčka sa bála, že sa preklopíme. A tak tá cesta bola na deti jednoducho dlhá.

Cesta späť na etapy

Rovnako tak predposledný deň z Prviča na Zminjak sme išli proti Boru a posádka sa ľahko nudila. Vyťahovať plachty v silnom vetre s neskúsenou posádkou bol holý nezmysel.

Poslednú noc som sa rozhodla byť znova na ostrove Zminjak, pretože na piatok hlásili silnú bóru a tak už som chcela byť v blízkosti mariny a pristáť v marine ešte pred príchodom vetra, čo malo byť okolo 14. hodiny. Tentokrát sme sa už nezmestili na mólo, a tak sme boli znova na boji a bábätko s nami jazdilo na ostrov v člnku, čoho sa prekvapivo vôbec nebálo. Na Zminjaku nie je kde jazdiť s kočíkom, uspávala som teda v nosítku. Ale Tadeášek si za tento týždeň posunul večierku až na desiatu, takže vždy preliezol po štyroch celú reštauráciu a nechal sa obdivovať pri všetkých stoloch aj obsluhou.

Loď sme vrátili našťastie bez akýchkoľvek problémov a vyrazili na cestu späť do Prahy, ktorú sme rozfázovali po 3,5 hodinách na 3 dni. Prvú noc sme strávili v Trakošćane, čo je hotel na Slovinských hraniciach, s bazénom, hradom a jazerom hneď vedľa seba. Druhý deň sme prišli do Viedne av pondelok konečne doma.

Doma s bábätkom, ktoré sa po Covidovom období krásne socializovalo, začalo oveľa lepšie spinkať a prestali mu toľko vadiť zmeny prostredia.

Článok píšem dva dni po príchode a už plánujeme budúci rok ďalšiu plavbu.

Po tohtoročnej skúsenosti plánujem mať so sebou osobu, ktorá bude mať napríklad podiel na lodi zadarmo, ale bude vždy po ruke k Tadeáškovi. Určite budem robiť ešte kratšie plavby, a to kvôli ostatným deťom, ktoré sa chcú hlavne kúpať. Už teraz sa veľmi tešíme.

Zoznam vecí, keď chcete vyplávať s bábätkom:

Na našej „detskej“ plavbe sme veľa využili nasledujúce veci pre bábätko, zvlášť sa osvedčil hojdak.

• Golfky
  • Hojdavka
  • Popruhy na bábätko (ani raz sme ich ale nepoužili)
  • Nafukovací čln ako bazénik
  • Skladacia stolička (tiež sme veľmi nepoužili)
  • Detský kruh „s nohavičkami“
  • Vrece hračiek
  • Detskú lekárničku
  • Hojdačku
  • UV klobúčik a tričká na bábätko
  • Sieť na zábradlí (z nášho pohľadu zbytočne, Tadeášek sa nedostal z kokpitu)
  • Nosítko
  • Zábrana na posteľ

Pani Alena plávala na lodi Bavaria 46 Cruiser. Pozrite sa na ponuku týchto lodí vhodných na rodinnú dovolenku.

Či už sa plavíte s deťmi alebo bez, ozvite sa pre tie najlepšie lode.