Kipparin äiti lokikirja: purjehdus vauvan kanssa

Kapteeni Alena kuvailee kokemuksiaan ja vaikutelmiaan purjehdusmatkastaan kokemattoman miehistön ja kymmenen kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Jos olet menossa veneeseen samanlaisen miehistön kanssa, ota sivu hänen (loki)kirjastaan.

Kapteeni Alena meni veneeseen kipparina kymmenen kuukauden ikäisen poikansa Tadeášin ja kokemattoman miehistön kanssa, joka oli täynnä lapsia. Millaista on purjehdusmatka vauvan kanssa? Ja mitä kannattaa ottaa mukaan? Lue hänen kokemuksensa.

Näin pienen vauvan kanssa veneeseen lähteminen on luultavasti aina haasteellista, mutta tuoreen kokemukseni jälkeen täytyy sanoa, että äitinä ja kipparina samaan aikaan oleminen on vielä haastavampaa. Ja miehistö, joka ei ole koskaan ennen ollut veneessä. Yhteensä meitä oli 5 aikuista ja 5 lasta (10 kuukautta, 8 vuotta, 11 vuotta ja 17 vuotta). Vuokrasimme Bavaria 46 Cruiserin.

Ennen lähtöämme yritin lukea ja etsiä mahdollisimman paljon tietoa, suosituksia ja muiden kokemuksia. Vain valmistautuakseni mahdollisimman hyvin. Puhuin kuitenkin aina miehille, jotka olivat kippareita ja joilla oli kokemusta pienestä vauvasta laivalla, mutta heillä oli aina äiti, johon voi luottaa. Vain se, että tein sen itse, osoitti minulle, kuinka paljon sillä on merkitystä.

Purjehdusloman lähestyessä vuorottelin suuren odotuksen tunteen, täydellisen pelon ja katumuksen välillä siitä, mihin olin juuri antanut itseni, ja sitten rauhoittuin ja odotin sitä taas.

Vauvan takia olimme matkalla Kroatiaan yön yli ja päivän etuajassa. Olimme varanneet huoneiston yhdeksi yöksi aivan venesatamasta. Matka oli yllättävän hiljainen, Tadeáš sai nukkua yön yli, joten teimme Praha-Pirovac -matkan 10 tunnissa.

Ja sitten helvetti irtosi . Ja tällä tarkoitan helvetin 35 asteen lämpöä, kaiken tavaran raahaamista autosta asuntoon ja vauvan hoitamista. Mutta selvisimme ja vietimme loppupäivän pienellä rannalla mäntyjen varjossa.

Lauantai ja sunnuntai (eli päivät 1 ja 2 veneessä) olivat minun näkökulmastani ehdottomasti pahimpia. Lauantaina meidän piti olla pois asunnosta kaikella tavarallamme klo 10 mennessä (parkkipaikka oli noin 15 minuutin kävelymatkan päässä venesatamasta) ja vene saatiin vasta klo 18.00. Joten meidän täytyi jongleerata tavaroidemme vartiointia, vanhempien lasten viihdettä, jonossa seisomista charter-toimistossa, sisäänkirjautumista ja kaikkea niin, että vauva oli liimattu äitiinsä, minuun, joka kuolee kuumuuteen ja täydelliseen maiseman muutokseen. .

Kun otimme veneen haltuumme, päätimme purjehtia Zminjakiin, tunnin matkan päässä sijaitsevalle saarelle , jossa on ravintola ja laituri, mikä osoittautui erittäin mukavaksi. Joten koko aamun lapset olivat uineet veneestä, meloneet ja me jopa pulahtimme Tadeášille mereen. Valitettavasti koko viikon oli melko kylmää, joten joka toinen "uinti" oli veneessä, joka oli täytetty lämpimällä vedellä.

YACHTING.COM VINKKI: Mitä perusohjeita on noudatettava, jotta pienten lasten veneilymatkasta tulee sekä turvallinen että nautinnollinen? Tärkeintä on valita oikeat turvavarusteet, sovittaa reitti ja valita vene koko perhettä ajatellen. Tutustu artikkeliimme saadaksesi selville, miten – Purjehdus lasten kanssa: kuinka voit pitää kaikki turvassa ja onnellisina .

Lounaan jälkeen lähdimme kolmen tunnin risteilylle Tribunjiin , ja se oli erittäin haastavaa. Luovutin ruorin pojille (11v), jotka halusivat ohjata, mutta minun piti valvoa koko ajan ja poikani itki, koska hän halusi olla kanssani, mutta halusi myös leikkiä ja kiivetä kannelle. Päätimme koko jutun laskeutumalla Tribunjin kaupungin laiturille voimakkaan sivutuulen ja potkurin, joka kieltäytyi toimimasta.

Jokainen kippari tietää tilanteen, kun telakointi ei oikein onnistu. Se on aika stressaavaa. Olimme sivusuunnassa seuraavassa veneessä ja käsittelimme sitä, että meidät raahattiin pois laiturilta ja yritimme tarttua kiinnityspaikkaan (muistutan, että minulla oli kokematon miehistö), vauva itki hysteerisesti ja erittäin äänekkäästi. Sinä iltana kävelin Tribunjissa kiroillen itseäni siitä, että kävin sen läpi, ja käsittelin omaatuntoani oman lapseni satuttamiseksi.

Onneksi seuraavana päivänä kaikki kääntyi kuin taianomaisesti ja yhtäkkiä asiat alkoivat tuntua hyvältä - jopa vauvani alkoi nauraa ja nauttia siitä taas. Huomasin, että Tadeáš tarvitsee paljon enemmän päiväunia veneessä kuin kotona. Olimme tuoneet mukanamme keinut ja uninen vauva on yhtä onnellinen vauva. Aloin suunnitella purjehdustamme niin, että hän nukkui juuri silloin ja siellä. Silloin meillä oli usein tunti tai enemmän aikaa, jolloin Tadeáš keinui, voisimme kellua ja lapset voitiin vetää köyteen veneen takana.

YACHTING.COM VINKKI: Lapset ja purjevene? Älä huoli. Mitä nopeammin lapsesi tottuvat laivalla olemiseen, sitä enemmän voit lähteä merelle ja nauttia aidosti perheen purjehduksesta. Oman kokemuksemme perusteella olemme vakuuttuneita, että lapset kuuluvat veneeseen. Lapset rakastavat leikkiä vedessä, uimista ja useimmiten myös purjehdusta. Jos tämä ei koske pieniä lapsiasi, älä ole epätoivoinen – anna heille vain vähän apua. Mukauta matkasuunnitelmasi lapsesi tarpeisiin ja nauti unohtumattomasta lomasta, joka on täynnä seikkailuja. Olemme koonneet listan omista, testatuista ja testatuista vinkeistämme sinua varten – Kun lapset mukana: 4 tärkeää vinkkiä sujuvaan purjehdukseen .

Rentouttavaa purjehdusta uimapaikan kanssa

Lisäksi kävi ilmi, että Tadeášia piti hoitaa paljon enemmän (luultavasti turvallisuuden tunteen vuoksi), joten vietin paljon aikaa ruorissa hoitaen nuorten ruorimiehiä. Suunnittelin ylitysten kestävän enintään 3 tuntia. Se oli risteily, jossa oli paljon uimista eikä paljon purjehdusta. Nostimme purjeen (genoa) vain kerran.

Jos meret olisivat tyyni ja veneen takana sai uida, niin 3 = tunnin matkan voisi tehdä lasten kanssa, sillä väliimme sen uimiseen. Kuitenkin matkalla Rogoznicasta Vodiceen Jugo puhalsi voimakkaasti ja suuria aaltoja oli melko paljon. Joten veneellä uiminen ei tullut kysymykseen, ja 8-vuotias merimiehemme pelkäsi, että kaatumme. Joten matka oli aivan liian pitkä lapsille.

Kurssin asettaminen kotiin

Samoin toiseksi viimeisenä päivänä Prvićistä Zminjakiin menimme Boraa vastaan ja miehistö oli hieman tylsistynyt. Purjeiden nostaminen kovassa tuulessa kokemattoman miehistön kanssa oli aivan hölynpölyä.

Viimeisenä iltana päätin olla taas Zminjakilla , sillä he ilmoittivat perjantaina voimakkaasta Borasta ja halusin olla lähellä venesatamaa ja laituriin ennen kuin tuuli voimistui, jonka piti olla noin klo 14. . Tällä kertaa emme mahtuneet laituriin, joten olimme taas poijussa ja vauvani ratsasti kanssamme saarelle veneellä, jota hän ei yllättäen pelännyt ollenkaan. Zminjakilla ei ole paikkaa, jossa ratsastaa rattaissa, joten laitoin hänet nukkumaan kantolaukussa. Mutta tällä viikolla Tadeáš oli siirtänyt nukkumaanmenoaikansa kello kymmeneen, joten hän ryömi nelinjalkain läpi koko ravintolan ja antoi ihailla itseään kaikista pöydistä ja tarjoilijoista.

Onneksi palautimme veneen ilman ongelmia ja aloitimme matkamme takaisin Prahaan, joka jakautui 3,5 tunnin ajalle 3 päiväksi. Vietimme ensimmäisen yön Trakošćanissa, joka on Slovenian rajalla sijaitseva hotelli, jonka vieressä on uima-allas, linna ja järvi. Ajoimme Wieniin seuraavana päivänä ja olimme vihdoin kotona maanantaina.

Kotona vauvan kanssa, joka Covid-ajan jälkeen on seurustellut kauniisti, alkanut nukkua paljon paremmin eikä ole välittänyt ympäristön vaihdosta niin paljon.

Kirjoitan tätä artikkelia kaksi päivää saapumisemme jälkeen ja suunnittelemme jo uutta purjehdusmatkaa ensi vuonna.

Tämän vuoden kokemuksen jälkeen aion tuoda mukaani jonkun, joka saa ehkä osuuden veneestä ilmaiseksi, mutta on aina valmiina Tadeášille. Aion ehdottomasti tehdä vielä lyhyempiä risteyksiä muiden lasten vuoksi, jotka haluavat pääasiassa uida. Odotamme sitä jo innolla.

Lista asioista, jotka on otettava mukaan purjehtiessasi vauvan kanssa:

"Vauva"-matkallamme käytimme paljon vauvalle seuraavia esineitä, keinuva vauvan riippumatto (Hojdavak) oli erityisen hyödyllinen.

• Kompakti rattaat
  • Vauvan riippumatto
  • Vauvan valjaat (emme käyttäneet niitä kerran)
  • Ilmatäytteinen vene uima-altaana
  • Taitettava syöttötuoli (emme myöskään käyttäneet sitä paljon)
  • Vauvan uimarengas istuimella
  • Laukku leluja
  • Vauvan ensiapulaukku
  • Keinu
  • UV-hattu ja vauvan paita
  • Verkko kaiteeseen (meidän kannalta tarpeeton, Tadeáš ei lähtenyt ohjaamosta)
  • Kuljettaja
  • Sängyn este

Alena purjehti Bavaria 46 Cruiserilla. Tutustu näiden perhelomailuun sopivien veneiden valikoimaan.

Purjehditpa lasten kanssa tai ilman, ota yhteyttä saadaksesi parhaat veneet.