Jégbe rekedt hajón: hogyan vitorlázzunk a Grönlandon és a Norvég-tengeren

Jiří Zindulka egy drámai vitorlás expedíciót ír le Grönland és Izland között a jég kemény szorításában. Hogyan ragadt be a hatalmas jégtáblák közé? És vajon az acél vitorlás képes lenne túlélni a támadásukat?

Ha messze északra tervez vitorlás útvonalat, nem teheti meg azt, amit szeretne. Mindenekelőtt tudnod kell, mi lehetséges egy adott területen egy adott időben. Otthoni kényelemben, a grafikonjaimmal ülve, eszembe sem jutott, hogy június végére el sem érjük a grönlandi Scoresby Sund-ot, a világ legnagyobb fjordját. A zord időjárás miatt utunk váratlan fordulatot vett...

Utazás a grönlandi Scoresby Sundba: az elmélet

Az Arctic Pilotban egyértelműen szerepel, hogy az első hajó július végén, az utolsó pedig legkésőbb augusztus végén léphet be Scoresby Soundba, de úgy terveztem, hogy az út során elolvasom, amikor lesz rá időm. .

Ezért nagyon jó ötletnek tűnt, amikor a legénység egyik tagja, Radim (több korábbi kihívásokkal teli utazás résztvevője) felhívott május közepén, hogy csatlakozzunk Scoresby Sundba. De ahogy ez kezdett valósággá válni, elkezdtem böngészni a Grönland keleti partjainál lévő jég állapotáról szóló szervereket, és rájöttem, hogy minden még mindig teljesen fagyott .

Be kell hajóznunk a Grönlandi-tenger áthatolhatatlan jegébe?

Felhívtam Radimet, és bejelentettem, hogy szinte nulla esélyünk van Scoresby Sundban való landolásra . De azt is mondtam neki, hogy megpróbáljuk. Kicsit viccből azt tanácsoltam neki, hogy próbáljon meg helikoptert rendelni, és szálljon le a jégtakaró szélén. Megvárnánk és felhoznánk a fedélzetre. Hozzátettem, hogy kérjen kölcsön egy puskát, hátha a jegesmedvék odaérnek előttünk.

Nem számítottam arra, hogy Radim ekkora hülyeségnek tekint. Radim azonban a cselekvés embere, és elkezdte összeszedni az összes szükséges információt. Hamar rájött, hogy senki sem viszi el a jégtakaróhoz, de valaki valóban puskát ad neki. Tehát megegyeztünk.

Megpróbálnánk elérni Scoresby Sund -ot, bár valószínűleg nem megy, Radim pedig odarepül, és megígéri, hogy nem haragszik ránk, ha nem sikerül.

Mielőtt elhagytuk Jan Mayen szigetét, térképet kértünk a meteorológiai állomáson a Grönland körüli jégtakaró jelenlegi állapotáról. Megtudtuk, hogy a jégtáblák 120 mérföldre nyúlnak ki a tengerig, és egyértelmű volt, hogy nem olvadnak el hirtelen maguktól .

Felhívtuk Radimet, hogy maradjon ott. De Radim tudta, hogy Sund teljesen lefagyott, és máris megváltoztatta a tervet. Úgy döntött, hogy néhány napra kutyaszánt bérel Grönlandon. Természetesen puskával, hogy védekezzen a medvék ellen. Így hát Grönlandra repült.

Úgy döntöttünk, hogy a terven sem változtatunk, és a norvég Jan Mayen sziget nyugati partjáról a grönlandi jégtakaró felé vettük az irányt. Körülbelül 150 mérföldre volt nyugat felé. És mivel délnyugati szél fújt, és úgysem tudtunk más irányba vitorlázni, oda vettük az irányt.

Grönland jégtakarója és jégtáblák veszik körül

Mindent áttanulmányoztam, amit a jeges vitorlázásról találtam, és megállapítottam , hogy rendkívüli körültekintéssel csak akkor lehet vitorlázni, ha a tengeri jégtakaró legfeljebb 40 %-os , és ha a szél iránya megváltozik, az uszadék jég teljesen bezárhatja. egy órán belül.

Az utazás második napján reggel 7 órakor találkoztunk első kis úszó jégtábláinkkal Scoresby Sundtól körülbelül 130 mérföldre. Köd volt enyhe széllel, vitorlák alatt, kis motoros segítséggel haladtunk tovább a még biztonságosan ritkás táblákon.

A hajó motorja hirtelen elhallgatott...

Körülbelül egy órával az első jégtábla megjelenése előtt átkapcsoltam a tartalék dízeltartályt, hogy gázolajat pumpáljak a főtartályba. Változatlanul egy idő után eltömődik a dízelszűrő, majd le kell állítani a motort és a szűrőt megtisztítani vagy cserélni. Ezt csak akkor teszem, ha nincs veszély.

Ezúttal azonban nem mértem fel ilyen jól a helyzetet. A motor fordulatszámának első megmozdulásakor bemásztam a gépházba, és lekapcsoltam. Eközben a pilótafülkében Kos nyugodtan kormányzott, Míra pedig barátnője üzenetét olvasta az Iridiumon. Miután elolvasta az üzenetet és válaszolt, felnézett a telefonból, és elképedve látta, hogy az uszadék jég drámaian megvastagodott, és jégtáblák sodródnak körülöttünk.

Ugyanebben a pillanatban a motor leállt . Idegesen a fedélzeten kiáltott felém, megkérdezte, hogy mi van a motorral, én pedig nyugodtan közöltem vele, hogy éppen a szűrőt tisztítom. De valami sürgető érzést éreztem a hangjában, ezért megkérdeztem, mi folyik ott fent. Mira azt válaszolta, hogy mindenhol jégtáblák vannak.

Lezárjuk egy darab jégre Pecsét egy jégtáblára

A genoa és a nagyvitorla még mindig az árbocon volt, és az enyhe szél lassan a jégbe taszított minket . A legénység leszedte a genoát, felgyorsítottam a szűrőtisztítást, és pillanatok alatt újra beindítottam a motort. Felmásztam a fedélzetre, és valóban elég sok jég volt körülöttem. 20-30%-os lefedettségre becsültük, ami így is rendben volt.

Cikázik a ködben a jégtáblák labirintusában

Emiatt úgy döntöttünk, hogy nem hagyjuk el azonnal a jégtakarót, megtaláltuk a kiutat a jégzagy legsűrűbb részéből, megfordultunk és 220°-os irányt vettünk Izland irányába. Ennek a pályának a jégtakaró mellett kellett futnia. Konzultáltam tapasztalt sarkkutatónkkal, Vilémmel, és megegyeztünk, hogy fokozatosan kihajózunk a töredezett jégtakaróból, és körülbelül 150 mérföldre délre visszatérünk hozzá. Legyen ott egy összefüggő tömör jégtakaró, és jegesmedvékkel találkozhatunk.

Még néhány órán keresztül 90° és 220° között váltakozó pályán vitorláztunk, az aktuális kormányos preferenciája szerint. De még mindig nem jöttünk ki a sodródó jégből. Néztük a jégtáblákon heverésző fókákat , és az egyik táblán még medvemancsnyomokat is láttunk a hóban. A medve sehol sem volt.

Az úszójég sűrűsége ingadozott és váltakozva viszonylag nyílt átjárók között sűrűbb borítású területek felé haladt. A jégtáblák mérete fokozatosan nőtt , és készen álltam arra, hogy elhagyjam a sodródó jeget és kijussak a nyílt tengerre. A hajót tisztán keleti irányba fordítottuk, ami szerintünk a legrövidebb kiút volt, és leszedtük a nagyvitorlát. A jégtáblák közötti ködben cikázni kezdett egy labirintus.

Felmásztam az első szórófejhez, hogy megnézzem, van-e csatorna a jégben, amely kiszabadíthat minket ebből a káoszból. A ködben a látótávolság körülbelül 1 mérföld volt, és szabálytalanul ingadozott .

Jirka Zindulka a volán mögött teljesen összpontosított Jirka Zindulka teljesen a kormányra koncentrált

Olvassa el, milyen időjárással találkozhat a hajón:

Jégtáblák áthatolhatatlan fala zárt be, és kétségbeesetten ragadott meg bennünket

Megmondtam Vilémnek a kormánynál, hogy merre forduljon, az orrban a legénység a jégtábláktól és a tattól is őrizte a távolságot. Vilém nagyszerű munkát végzett, de a fejlődés nagyon lassú volt. A jégtáblák közötti nyílt csatornákon próbáltunk áthajózni, folyamatosan cikázni kellett. A sodródó jég meglehetősen zárt volt, és a legjobb esetben is 50%-os volt a fedettsége .

Boldog voltam, hogy az acél SEALORD -ot választottam az expedíciónkhoz. Időnként az oldal vagy az orr a jégre lökött, de a hajó kitartotta magát . Csodálatos jégtörőnk! És a 130 lóerős Mercedes motor is fantasztikusan mozgatott minket ide-oda.

Mindannyian a jégmezőt bámultuk, mondván a kormányosnak, merre vitorlázzon. Az egyik balra, a másik jobbra, a harmadik hátulra mondta. Kicsit zavaró volt, de nem igazán tudtam, melyik a legjobb módszer . Egy ember megnézné az irányt a GPS-en, mert néhány éles kanyar után a ködben azonnal elvesztettük az irányt.

Ismét a vékonyabb és sűrűbb borítású területek, a remény és a kilátástalanság területek váltakoztak. Egy idő után azonban mindig úgy tűnt, hogy egy reménytelenül áthatolhatatlan jégtakarónál kötöttünk ki. Kezdett elég kellemetlennek tűnni.

Mira megnézte az útvonalat a térképplotteren, amelyet eddig megtettünk a jégben, és ami még fontosabb, hol léptünk be a jégbe. Míg az uszadék jég egy gyér leveshez hasonlított, addig itt sűrű, olykor áthatolhatatlan iszap volt.

Egy speciálisan átalakított Seelord vitorlás fedélzetén A speciálisan módosított Sealord vitorlás fedélzetén

Úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk visszakövetni a lépéseinket . A jégtáblák között a tenger teljesen megnyugodott, és nem voltak hullámok. A szél is nagyon gyenge volt, de délről északra fordult, ami teljesen átalakíthatta volna a jégmezőt. Megfordítottuk a csónakot, és egy darabig motoroztunk a táblák között visszafelé az útvonalunkon.

Nagyon nehéz volt manőverezni a jégben . Visszafelé haladva a SEALORD csak az egyik oldalra tudott menni, és a jégtáblák közötti kis helyen nagyon nehéz volt a kanyarodni. Reménytelenség volt az árbocnál, mert jég volt, ameddig a szem ellát . Valahányszor odamentünk, ahova akartunk, mindenhol sűrű jég volt.

Lassan visszahajóztunk, és a köd egy kicsit felszállt. A jobb oldalon láttam egy foltot a nyílt vízben körülbelül 2,5 mérfölddel arrébb , és úgy tűnt, hogy a jéggátnak végre vége van. Lehívtam a stábnak, és mondtam Vilémnek, hogy menjen arrafelé.

Mira felmászott a hátsó árbocra, és kinézett, hol ér véget a jég. A nyílt tengerhez vezető út nem volt hosszú, de teljesen áthatolhatatlan . Nem volt nyílt csatorna a jégen keresztül. Csak néha láthattunk vizet a táblák között.

Fárasztó küzdelem a csónakkal, mint jégtörővel

Kiáltottam Vilémnek, hogy ütőernek kell használnunk a táblát, hogy megnyissa az utat. De aztán lemásztam az árbocról, és egyedül álltam a kormánynál. Mindenkinél jobban ismerem ezt a hajót, és nem okoz bonyolult manővereket végrehajtani. Mondtam Láďának, hogy összpontosítson egy nyílt vízi pályára.

Hirtelen bezárult a köd, és tudnunk kellett, melyik irányba ragaszkodjunk. Még mindig azon gondolkodtam, hogy elindítsam-e a mentőtutajt, és segítsek-e vele tolni a táblákat. De miután egyeztettem Vilemmel, elvetettem az ötletet. Teljesen meg kellett változtatnunk a hozzáállásunkat .

Egészen mostanáig próbáltunk nyílt vizet találni és áthaladni rajta. De nyílt víz nem volt . Ezért magunknak kellett létrehozni. Mondtam a legénységnek, hogy vegyék a horgokat a kezükbe, és tolják el a jégtáblákat. Senki sem tiltakozott, és a legénység bekapcsolódott.

Még amikor kiadtam ezt a parancsot, rájöttem, milyen nevetséges, és nevetnem kellett . Egy rövid horoggal még a vizet sem tudtuk elérni, és nevetséges volt az ötlet, hogy több tonna jeget taszítsunk el. De legalább parancs volt. Fontos, hogy a kapitánynak világos stratégiája legyen, amikor a cél felé vezet :-) .

Mirek az árbocon megmutatja, hogyan kell vitorlázni Mirek az árbocon irányítja, merre kell vitorlázni

Az árbocról Mira útbaigazítást adott, hogyan maradjak ott, ahol nem olyan magas és sűrű az uszadék jég. Tomáš és Kos az íjat, Láďa és Vilém pedig a fart nézte. Mindenki fotózni próbált, Roman pedig videózott. Láďa továbbra is vigyázott, hogy az úton maradjon, mert a köd ismét sűrűsödött, és a sorompó vége látszott.

Úgy manővereztem a csónakot, hogy az orr lassan az előttem lévő jégtáblákba hajtott. Amint az íj belemélyedt a szárnyba, fokozatosan gázt adtam hozzá, és az íj enyhén megcsúszott, kicsit felemelkedett a szárnyra, amely lassan mozgott. A kormányrúddal sikerült részben korrigálni a forgást és a szárny mozgását úgy, hogy úgy toltuk előre a táblát, mint egy ütős kos .

A kisebb táblákat eltoltuk, a nagyobbakat pedig nekitoltuk. Így sikerült rövid csatornákat nyitnunk a jégben , melyeken bonyolult manőverezéssel haladtunk keresztül. A szél kissé megélénkült, és manőverezés közben lassan oldalra lökött minket a jégtábláknak. Ismét csak az volt a manőverezés, hogy az íjat a páncélhoz nyomták, és előregyorsultak, a fart helyzetbe fordítva.

Lassan haladtunk előre. Az egész legénység tökéletesen működött csapatként . Bár korántsem volt egyértelmű, hogy sértetlenül átvészeljük ezt a kalandot, senki nem gondolt rá, csak tette a dolgát. És minden őrangyalunk is remek munkát végzett.

Körülbelül 2,5 mérföldre voltunk a tengertől, amikor megláttuk a jégtorlasz végét . Lassan, rendkívül lassan fogyni kezdett. Ennek a távnak a megtétele közel 3 órát vett igénybe. Sok üzemanyagot kellett elégetnünk, és több száz és száz tonna jeget kellett nyomnunk.

Ki tudunk szabadulni a jeges ölelésből?

A SEALORD méltónak bizonyult, és az acéltestére támaszkodhattunk. Az árbocon Mira egyértelműen meghatározta az irányunkat, nyugodt hangja segített megőrizni az egész legénységet, és lassan haladtunk a rendkívül tömörnek tűnő jégtorlasz vége felé.

Soha nem mentünk volna bele önként. Végül letaszítottuk az utolsó nagy táblát , és a csatornák kiengedtek minket a nyílt tengerre. A legénység arcán őszinte megkönnyebbülés látszott . Szerettük volna megtapasztalni, hogyan néz ki az uszadék jégen, de ezt egyikünk sem képzelte.

Megkérdeztem Vilémet, hogyan éltek meg hasonló helyzeteket az Antarktiszon, és azt mondta, hogy öt antarktiszi útja során egyszer sem került így sodródó jégbe. De megerősítette, hogy nem tudtunk volna másképp haladni. A tenger borítottsága helyenként 70-90% volt, és az Arctic Pilot szerint ez áthatolhatatlan jég .

Miután kiszabadultunk a jeges ölelésből, több mérföldre visszahúzódtunk a jég szélétől, és Izland felé vettük az irányt. A köd felszállt, és néztük a jég ragyogását a horizonton. Jó látási viszonyok között ez a sodródó jég visszaveri a fényt, és úgy világít, mint egy kivilágított város a távolban.

Gyönyörű látvány volt , ahogy a távolodó jégtorlasz kiszabadít minket a szorításából.

Szerző: Zindulka Jiří

Az expedíció sajátosságai

Hajó:

• SEALORD acél kétárbocos vitorlás, amely az északi tengerek igényes körülményeihez készült. Ez egy 18 m hosszú, 4 m széles és 2 m-es huzatú ketch. Súlya 27 tonna, hajtásáról 110 m 2 -es vitorla és 130 LE-s Mercedes motor gondoskodik. Összességében 8+2 főre alkalmas.

Vitorlák:

• Nagyvitorla, hátsó mizzen vitorla, 2 előrefutó génua, 1 zátonyos genoa, 110 m²-es gennaker, 2 orrvitorla, vihargerenda.

Útvonal (az út ezen szakasza):

• Izland Akureyri, Hrisey-sziget, Grimsey-sziget, Jan Mayen-sziget messze a sarkkörön túl, csak egy sarki állomás van 18 taggal, jégtakaró Grönland közelében, Izland Westfjords Isafjordur

Az út hossza:

• 1400 NM

Hajózás dátumai:

• 2010.05.30-20.06

Hajóink kínálatunk melegebb helyekre:

Lépjen kapcsolatba velünk, hogy megtaláljuk a legjobb hajót utazásához