Jäälõksu jäänud paadil: kuidas sõita Gröönimaa ja Norra merel

Jiří Zindulka kirjeldab dramaatilist purjetamise ekspeditsiooni Gröönimaa ja Islandi vahel karmis jäähaardes. Kuidas ta jäi massiivsete jäätükkide vahele kinni? Ja kas tema teraspurjekas suudaks nende rünnaku üle elada?

Kaugele põhja pool asuvat purjetamismarsruuti planeerides ei saa teha nii, nagu ise tahad. Eelkõige peate teadma, mis on antud piirkonnas teatud ajahetkel võimalik. Kodus mugavalt oma edetabelitega istudes ei tulnud mulle pähegi, et me ei pruugi juuni lõpuks jõuda isegi Gröönimaal asuvasse Scoresby Sundi, maailma suurimasse fjordi. Raske ilma tõttu võttis meie teekond ootamatu pöörde...

Reis Gröönimaa Scoresby Sundi: teooria

Arctic Pilotis on selgelt kirjas, et esimene laev võib Scoresby Soundile siseneda juuli lõpus ja viimane hiljemalt augusti lõpus, kuid plaanisin seda lugeda reisi ajal, kui mul selleks piisavalt aega oli. .

Seetõttu tundus see päris hea mõte, kui üks meeskonnaliige Radim (osaleja mitmel varasemal raskel reisil) helistas mulle mai keskel, et liituda meiega Scoresby Sundis. Kuid kui see hakkas reaalsuseks saama, hakkasin sirvima Gröönimaa idakalda jää seisu käsitlevaid servereid ja avastasin, et kõik oli ikka veel täiesti jääs .

Kas peaksime purjetama Gröönimaa mere läbimatusse jäässe?

Helistasin Radimile ja teatasin meie peaaegu nullist väljavaatest Scoresby Sundis maanduda . Aga ma ütlesin talle ka, et proovime. Nalja pärast soovitasin tal proovida helikopterit tellida ja jääkilbi servale maanduda. Ootame ta ära ja tooksime ta pardale. Lisasin, et ta laenaks püssi, juhuks kui jääkarud enne meid sinna jõuavad.

Ma ei oodanud, et Radim sellise lollusega arvestab. Radim on aga tegude mees ja hakkas koguma kogu vajalikku teavet. Peagi avastas ta, et keegi ei vii teda jääkilbi, vaid keegi laenab talle tegelikult püssi. Nii et me tegime kokkuleppe.

Prooviksime jõuda Scoresby Sundi , kuigi see ilmselt ei õnnestu, ja Radim lendaks sinna ja lubab, et ei saa meie peale pahaseks, kui me ei jõua.

Enne Jan Mayeni saarelt lahkumist küsisime ilmajaamast kaarti Gröönimaa ümbruse jääkilbi hetkeseisust. Saime teada, et jäätükid ulatusid mereni 120 miili kaugusele ja oli selge, et need ei sula järsku iseenesest .

Helistasime Radimile, et ta sinna jäägu. Kuid Radim teadis, et Sund on täiesti külmunud ja oli juba plaani muutnud. Ta oli otsustanud mõneks päevaks Gröönimaal koerarakendi palgata . Muidugi püssiga karude eest kaitsmiseks. Ja nii ta lendas Gröönimaale.

Otsustasime ka plaani mitte muuta ja suundusime Norra saare Jan Mayeni läänerannikult Gröönimaa jääkilbi . See oli umbes 150 miili otse läände. Ja kuna puhus edelatuul ja nagunii muus suunas purjetada ei saanud, võtsime suuna sinna.

Ümbritsetud Gröönimaa jääkilbist ja jäätükkidest

Uurisin kõike jääl purjetamise kohta leiduvat ja avastasin , et äärmise ettevaatusega saab purjetada ainult siis, kui merejää on kuni 40% ulatuses ja tuule suuna muutumisel võib triivjää teid täielikult sulgeda. tunni jooksul.

Reisi teisel päeval kell 7 hommikul kohtasime Scoresby Sundist umbes 130 miili kaugusel oma esimesi väikeseid ujuvaid jäätükke. Oli udune nõrga tuulega ja jätkasime väikese mootori abiga purjede all läbi veel turvaliselt hõredate laakide.

Paadi mootor jäi järsku vait...

Umbes tund enne esimese jäätüki ilmumist olin reservdiislipaagi ümber lülitanud, et diislikütust põhipaaki pumpada. Alati on mõne aja pärast diislifilter ummistunud ja siis tuleb mootor välja lülitada ja filtrit puhastada või välja vahetada. Teen seda ainult siis, kui ees ei ole ohtu.

Seekord ei olnud ma aga olukorda päris nii hästi hinnanud. Esimesel mootorikiirusel ronisin masinaruumi ja lülitasin selle välja. Vahepeal juhtis kokpitis Kos rahulikult rooli ja Míra luges Iridiumil oma tüdruksõbra sõnumit. Pärast sõnumi lugemist ja vastamist tõstis ta pilgu telefonilt ja nägi hämmastusega, et triivjää oli järsult paksenenud ja kõikjal meie ümber triivisid jäätükid.

Täpselt samal hetkel seiskus mootor . Närviliselt tekil helistas ta mulle, küsides, mis mootoriga toimub ja ma teatasin talle rahulikult, et puhastan just filtrit. Kuid ma tundsin tema hääles teatavat tungi, nii et küsisin temalt, mis seal üleval toimub. Mira vastas, et jäätükid olid absoluutselt igal pool.

Sulgege jäätükile Tihendage jäätükil

Genua ja suurpuri olid meil veel mastis ja nõrk tuul lükkas meid aeglaselt jäässe . Meeskond võttis genoa maha, kiirendasin filtripuhastust ja panin mootori kiiresti käima. Ronisin tekile ja ümberringi oli tõepoolest päris palju jääd. Meie hinnangul on see umbes 20–30% katvus , mis oli siiski hea.

Siksakkides udus jäätükkide labürindis

Seetõttu otsustasime jääkilbist kohe mitte lahkuda, leidsime tee kõige tihkemast jääpuderist välja, keerasime ja panime 220° kursi Islandi suunas. See rada pidi kulgema jääkilbi kõrval. Pidasin nõu meie kogenud polaaruurija Vilémiga ja leppisime kokku, et purjetame killustunud jääkilbist järk -järgult välja ja pöördume sinna umbes 150 miili lõuna pool tagasi. Seal peaks olema pidev kompaktne jääkilp ja võiksime kohata jääkarusid.

Veel mitu tundi purjetasime vastavalt praeguse tüürimehe eelistusele 90° ja 220° vahelduval kursil. Aga triivjääst me siiski välja ei saanud. Vaatasime jäätükkide peal lösutavaid hülgeid ja ühel lael nägime isegi lumes karukäpajälgi . Karu polnud kuskil näha.

Triivjää tihedus kõikus ja vaheldus suhteliselt avatud käikude vahel tihedama katvusega aladele. Jäätükkide suurus oli tasapisi kasvanud ja olin valmis triivjäält lahkuma ja avamerele pääsema. Keerasime paadi puhtalt ida suunas, mis oli meie arvates lühim väljapääs, ja võtsime suurpurje maha. Jäätükkide vahel udu sees siksakitamine hakkas meenutama rägastikus viibimist.

Ronisin esimese puisturi juurde, et näha, kas jää sees on kanaleid, mis meid sellest jamast välja aitaks. Nähtavus udus oli umbes 1 miil ja see kõikus ebaühtlaselt .

Jirka Zindulka roolis täielikult keskendunud Jirka Zindulka keskendus täielikult tüürile

Lugege ilmastiku kohta, mida võite paadis kohata:

Läbimatu jääkirme sein sulgus ja haaras meid meeleheitest

Ütlesin roolis olnud Vilémile, kuhu pöörata, vööris valvas meeskond kaugust jäätükkidest ja ahtrist samuti. Vilém tegi suurepärast tööd, kuid areng oli väga aeglane. Püüdsime purjetada läbi jäätükkide vaheliste avatud kanalite, pidime pidevalt siksakitama. Triivjää oli üsna suletud ja parimal juhul oli selle katvus 50% .

Mul oli hea meel, et valisin meie ekspeditsiooniks terasest SEALORDi . Aeg-ajalt suruti külg või vöör jääle, kuid laev pidas end vastu . Meie imeline jäämurdja! Ja 130-hobujõuline Mercedese mootor tegi ka fantastilise töö meid edasi-tagasi liigutades.

Me kõik vahtisime jäävälja ja ütlesime tüürimehele, kuhu sõita. Üks ütles vasakule, teine paremale ja kolmas taha. See oli veidi segane, kuid ma tõesti ei teadnud, milline viis oli parim . Üks inimene vaataks GPS-ist suunda, sest peale paari järsku kurvi udus kaotasime kohe suuna.

Jällegi vaheldusid piirkonnad õhema ja tihedama katvuse, lootuse ja lootusetuse piirkondade vahel . Mõne aja pärast aga tundus, et sattusime alati lootusetult läbitungimatule jääkilbile . See hakkas tunduma üsna ebameeldiv.

Mira vaatas kaardiplotteril marsruuti, mille me seni jääs läbinud olime ja mis veelgi olulisem, kus me jääle olime sisenenud. Kui triivjää oli meenutanud hõredat suppi, siis siin oli see tihe, kohati läbitungimatu läga.

Spetsiaalselt modifitseeritud Seelord purjeka pardal Spetsiaalselt modifitseeritud Sealordi purjeka pardal

Otsustasime proovida oma samme uuesti jälgida. Meri jäätükkide vahel oli täiesti rahunenud ja lainet polnud. Tuul oli samuti väga nõrk, kuid see oli muutunud lõunakaarest põhjakaarde, mis oleks võinud jäävälja täielikult reformida. Pöörasime paadi ümber ja mootortasime mõnda aega parvede vahel oma marsruudil tagasi.

Jääl oli väga raske manööverdada . Tagasi suundudes suutis SEALORD minna ainult ühele küljele ja nii väikeses jäätükkide vahelises ruumis oli pööramine äärmiselt keeruline. Mastis oli lootusetuse tunne, sest seal oli jää nii kaugele kui silm ulatus . Alati kui läksime sinna, kuhu tahtsime, oli kõikjal tihe jää.

Aeglaselt purjetasime tagasi ja udu tõusis veidi. Tüürpoordis nägin umbes 2,5 miili kaugusel laigulist avatud vett ja tundus , et võib-olla on jäätõke lõpuks üle. Kutsusin selle meeskonnale ja käskisin Vilémil sinnapoole sõita.

Mira ronis tagumise masti otsa ja vaatas välja, kus jää lõppes. Tee avamerele ei olnud pikk, kuid täiesti läbimatu . Avatud kanalit läbi jää ei olnud. Ainult aeg-ajalt võis lagede vahel vett näha.

Kurnav võitlus paadiga kui jäämurdjaga

Hüüdsin Vilémile, et tee avamiseks peaksime kasutama peksujääna . Siis aga ronisin mastist alla ja jäin üksi tüüri ette. Tunnen seda laeva paremini kui keegi teine ja keeruliste manöövrite tegemine pole probleem. Käskisin Láďal keskenduda kursile avaveekogule.

Järsku udu sulgus ja meil oli vaja teada, mis suunas kinni pidada. Kaalusin ikka veel, kas päästeparv vette lasta ja sellega aitaks floesid lükata. Kuid pärast Vilémiga konsulteerimist lükkasin selle mõtte kõrvale. Pidime oma lähenemist täielikult muutma .

Siiani olime püüdnud avavett leida ja sealt läbi liikuda. Avavett aga polnud . Seega oli vaja see ise luua. Käskisin meeskonnal oma konksud pihku võtta ja jäätükid eemale lükata. Keegi ei protesteerinud ja meeskond võttis ühendust.

Isegi kui ma seda käsku andsin, mõistsin, kui naeruväärne see oli, ja pidin naerma . Lühikese konksuga ei pääsenud me isegi vette ja mõte tonnide kaupa jääd eemale lükata oli naeruväärne. Aga see oli vähemalt käsk. Oluline on, et kaptenil oleks eesmärgi poole viimisel selge strateegia :-) .

Mirek mastis näitab, kuidas purjetada Mirek mastis juhatab, kuhu poole sõita

Mastist andis Mira mulle juhiseid, kuidas püsida seal, kus triivjää pole nii kõrge ja tihe. Tomáš ja Kos vaatasid vööri ning Láďa ja Vilém ahtrit. Kõik üritasid pildistada ja Roman tegi mõne video. Láďa jäi kursil püsima ettevaatlikuks, sest udu muutus taas tihedaks ja paistis tõkke lõpp.

Manööverdasin paadiga nii, et vöör sõitis aeglaselt ees olevatesse jäätükkidesse. Niipea, kui vibu kaevikusse, lisasin järk-järgult gaasipedaali ja vibu libises veidi, tõstes veidi aeglaselt liikuvale floele. Rooliga õnnestus osaliselt korrigeerida pöörlemist ja floe liikumist nii, et me tohtisime floe ette nagu peksujäära .

Väiksemad flood lükkasime eemale ja suuremad lükkasime vastu. Nii õnnestus avada jääs lühikesed kanalid , millest läbisime keerulist manööverdamist. Tuul tõusis veidi ja manööverdades lükkas meid aeglaselt külili vastu jäätükke. Jällegi oli ainus viis manööverdamiseks suruda vööri vastu floe ja kiirendada ettepoole, keerates ahtri asendisse.

Me liikusime aeglaselt edasi. Kogu meeskond töötas suurepäraselt meeskonnana . Kuigi polnud kaugeltki selge, et me selle seikluse vigastusteta läbi saame, ei mõelnud keegi sellele ja tegi lihtsalt oma tööd. Ja kõik meie kaitseinglid said samuti suurepäraselt hakkama.

Kui nägime jäätõkke lõppu, olime merest umbes 2,5 miili kaugusel. Aeglaselt, äärmiselt aeglaselt hakkas see vähenema. Selle distantsi läbimiseks kulus meil ligi 3 tundi . Pidime seda tehes põletama palju kütust ja suruma sadu ja sadu tonne jääd .

Kas suudame jäisest embusest vabaneda?

SEALORD osutus end vääriliseks ja selle teraskere oli midagi, millele saime loota. Mastis määras Mira selgelt meie kursi, tema rahulik hääl aitas kogu meeskonna rahulikuna hoida ja liikusime aeglaselt ülitihenenud jäätõkke lõpu poole.

Me poleks kunagi vabatahtlikult sellesse suundunud. Lõpuks tõrjusime ära viimase suure laiba ja kanalid lasid meid avamerele välja. Meeskonna nägudel oli näha tõelist kergendust . Tahtsime kogeda, kuidas see triivjääl välja näeb, kuid seda polnud keegi meist ette kujutanud.

Küsisin Vilémilt, kuidas nad Antarktikas sarnase olukorraga hakkama said, ja ta ütles, et oma viie Antarktika-reisi jooksul polnud ta kordagi nii triivijääle sattunud. Kuid ta kinnitas, et me poleks saanud teisiti edasi minna. Kohati oli merekate olnud 70–90% ja Arctic Piloti hinnangul on tegemist läbimatu jääga .

Pärast jäisest embusest pääsemist taganesime mitu miili jää servast ja võtsime suuna Islandile. Udu tõusis ja me vaatasime horisondil jää kuma . Hea nähtavuse korral peegeldab see triivjää valgust ja helendab kauguses nagu valgustatud linn.

Ilus vaatepilt oli näha, kuidas taanduv jäätõke meid oma haardest vabastas.

Autor: Zindulka Jiří

Ekspeditsiooni eripära

Paat:

• SEALORD terasest kahemastiline purjekas, mis on ehitatud Põhjala mere nõudlikesse oludesse. See on ketš, mis on 18 m pikk, 4 m lai ja 2 m süvisega. See kaalub 27 tonni ja selle jõuallikaks on 110 m 2 purjed ja 130 hj Mercedese mootor. Üldiselt on see 8 + 2 inimesele.

Purjed:

• Suurpuri, ahtri-mizzen-puri, 2 edasi-furlingu genoat, 1 rifigenaak, 110 m² gennaker, 2 nooli, tormi nool.

Marsruut (see reisilõik):

• Island Akureyri, Hrisey saar, Grimsey saar, Jan Mayeni saar kaugel polaarjoonest, seal on ainult üks 18 liikmeline polaarjaam, Gröönimaa lähedal jääkilp, Island Westfjords Isafjordur

Reisi pikkus:

• 1400 NM

Purjetamise kuupäevad:

• 30/05 kuni 20/06/2010

Meie paatide valik soojemates sihtkohtades:

Võtke meiega ühendust, et leida teie reisiks parim paat