På en båt instängd i is: hur man seglar i Grönland och Norska havet

Jiří Zindulka beskriver en dramatisk seglingsexpedition mellan Grönland och Island i isens hårda grepp. Hur fastnade han mellan stora isflak? Och skulle hans stålsegelbåt kunna överleva deras angrepp?

När man planerar en seglingsväg långt norrut kan man inte bara göra som man vill. Framför allt måste du veta vad som är möjligt i ett givet område vid en given tidpunkt. I bekvämligheten av hemmet, när jag satt med mina sjökort, hade det aldrig fallit mig in att vi kanske inte ens skulle hinna till Grönlands Scoresby Sund, världens största fjord, i slutet av juni. På grund av det svåra vädret skulle vår resa ta en oväntad vändning...

Resan till Grönlands Scoresby Sund: teorin

I Arctic Pilot står det tydligt att det första fartyget kan komma in i Scoresby Sound i slutet av juli och det sista senast i slutet av augusti, men jag hade tänkt läsa det under resan när jag hade tillräckligt med tid för det. .

Därför verkade det vara en ganska bra idé när en medlem i besättningen, Radim (deltagare i flera tidigare utmanande resor) ringde mig i mitten av maj för att följa med till Scoresby Sund. Men när det började bli verklighet började jag bläddra i servrar om tillståndet för isen längs Grönlands östra kust och upptäckte att allt fortfarande var helt fruset .

Ska vi segla in i Grönlandshavets ogenomträngliga is?

Jag ringde till Radim och meddelade våra nästan nollutsikter att landa i Scoresby Sund. Men jag sa också till honom att vi skulle ge det ett försök. Som ett litet skämt rådde jag honom att försöka beställa en helikopter och landa vid kanten av inlandsisen. Vi skulle vänta på honom och ta honom ombord. Jag tillade att han borde låna ett gevär, ifall isbjörnar skulle komma dit före oss.

Jag förväntade mig inte att Radim skulle överväga sådant nonsens. Radim är dock en handlingskraftig man och började samla all nödvändig information. Han upptäckte snart att ingen skulle ta honom till inlandsisen, men någon skulle faktiskt låna honom ett gevär. Så vi gjorde en deal.

Vi skulle försöka nå Scoresby Sund , fast det skulle nog inte gå, och Radim skulle flyga dit och lova att inte bli arg på oss om vi inte klarade oss.

Innan vi lämnade ön Jan Mayen begärde vi en karta på väderstationen över det aktuella tillståndet för inlandsisen runt Grönland. Vi fick reda på att isflak sträckte sig 120 mil ut i havet, och det var tydligt att de inte plötsligt skulle smälta av sig själva .

Vi ringde till Radim för att säga åt honom att stanna där. Men Radim visste att Sund var helt frusen och hade redan ändrat planen. Han hade bestämt sig för att hyra en hundspann på Grönland under några dagar. Självklart med ett gevär för att skydda mot björnar. Och så flög han till Grönland.

Vi bestämde oss för att inte ändra planen heller och begav oss från västkusten av den norska ön Jan Mayen till Grönlands inlandsis . Det var cirka 150 mil rakt västerut. Och eftersom det blåste sydvästlig vind och vi inte kunde segla åt något annat håll i alla fall så begav vi oss dit.

Omgiven av Grönlands inlandsis och isflak

Jag hade studerat allt jag kunde hitta om segling i is och upptäckte att man med yttersta försiktighet bara kan segla när det finns en havsistäckning på upp till 40 % och att om vindriktningen ändras kan drivisen stänga in en helt. inom en timme.

Klockan 7 på resans andra dag stötte vi på våra första små flytande isflak cirka 13 mil från Scoresby Sund. Det var dimmigt med svag vind och vi fortsatte under segel, med lite hjälp av motorn, genom de fortfarande säkert glesa flaken.

Båtens motor tystnade plötsligt...

Ungefär en timme innan det första isflaket dök upp hade jag bytt reservdieseltanken för att pumpa in diesel i huvudtanken. Alltid, efter ett tag, blir dieselfiltret igensatt, och då måste motorn stängas av och filtret rengöras eller bytas ut. Jag gör detta bara om det inte finns någon fara framför mig.

Den här gången hade jag dock inte bedömt situationen så bra. Vid första vacklan i motorvarvtal klättrade jag in i maskinrummet och stängde av det. Under tiden, inne i sittbrunnen, styrde Kos lugnt och Míra läste ett meddelande från sin flickvän på Iridium. Efter att ha läst meddelandet och svarat, tittade han upp från telefonen och blev förvånad över att se att drivisen hade tätnat dramatiskt och isflak drev överallt omkring oss.

I exakt samma ögonblick stannade motorn . Nervöst på däck ropade han på mig och frågade vad som hände med motorn och jag meddelade honom lugnt att jag bara höll på att rengöra filtret. Men jag kände en viss brådska i hans röst, så jag frågade honom vad som pågick där uppe. Mira svarade att isflak var absolut överallt.

Försegla på en isbit Försegla på ett isflak

Vi hade fortfarande genuan och storseglet på masten och en svag vind pressade oss sakta ner i isen . Besättningen tog ner genuan, jag påskyndade filterrengöringen och fick igång motorn igen på nolltid. Jag klättrade upp på däck och det var faktiskt ganska mycket is runt omkring. Vi uppskattade det till cirka 20 % till 30 % täckning , vilket fortfarande var bra.

Sicksackande i dimman i en labyrint av isflak

På grund av det valde vi att inte lämna inlandsisen direkt, vi hittade ut ur den tjockaste av isslurryn, vände och satte en kurs på 220° i riktning mot Island. Denna bana skulle löpa vid sidan av inlandsisen. Jag rådgjorde med vår erfarna polarforskare Vilém, och vi kom överens om att gradvis segla ut ur det splittrade inlandsisen och återvända till det cirka 15 mil söderut. Det borde finnas ett kontinuerligt kompakt inlandsis där och vi skulle kunna stöta på isbjörnar.

I flera timmar till seglade vi på en kurs som växlade mellan 90° och 220°, enligt nuvarande rorsmans preferens. Men vi kom ändå inte ur drivisen. Vi såg sälarna slappa på isflaken, och på ett flak såg vi till och med björnens tassavtryck i snön. Björnen var ingenstans att se.

Drivisens täthet fluktuerade och växlade mellan relativt öppna passager till områden med tätare täckning. Storleken på isflaken hade gradvis ökat och jag var redo att lämna drivisen och ta mig till öppet hav. Vi vände båten i rent östlig riktning, vilket enligt oss var den kortaste vägen ut, och tog ner storseglet. Att sicksacka i dimman mellan isflaken började likna att vara i en labyrint.

Jag klättrade till den första spridaren för att se om det fanns några kanaler i isen för att ta oss ur den här röran. Sikten i dimman var cirka 1 mil, och den fluktuerade oregelbundet .

Jirka Zindulka bakom ratten fullt fokuserad Jirka Zindulka helt fokuserad vid rodret

Läs om vädret du kan möta på båten:

En ogenomtränglig vägg av isflak stängde sig in och grep oss i förtvivlan

Jag sa till Vilém vid rodret vart han skulle vända, vid fören bevakade besättningen avståndet från isflaken och aktern också. Vilém gjorde ett bra jobb, men framstegen gick väldigt långsamt. Vi försökte segla genom de öppna kanalerna mellan isflaken och var tvungna att sicksacka hela tiden. Drivisen var ganska instängd och hade i bästa fall 50% täckning .

Jag var glad över att ha valt stålet SEALORD för vår expedition. Ibland kastades sidan eller fören på isen, men fartyget höll sig . Vår fantastiska isbrytare! Och Mercedes-motorn på 130 hästkrafter gjorde också ett fantastiskt jobb med att flytta oss fram och tillbaka.

Vi stirrade alla på isfältet och sa åt rorsmannen vart han skulle segla. En sa till vänster, den andra till höger och en tredje till baksidan. Det var lite förvirrande, men jag visste verkligen inte vilket sätt som var bäst . En person skulle titta på riktningen på GPS:en för efter några skarpa svängar i dimman tappade vi genast orienteringen.

Återigen växlade områden mellan tunnare och tätare täckning, områden med hopp och hopplöshet . Efter ett tag verkade vi dock alltid hamna vid en hopplöst ogenomtränglig inlandsis . Det började se ganska obehagligt ut.

Mira tittade på rutten på kartplottern vi hade tagit hittills i isen och, ännu viktigare, var vi hade kommit in på isen. Medan drivisen hade liknat en gles soppa, var det här en tät, ibland ogenomtränglig slurry.

Ombord på en specialmodifierad Seelord-segelbåt Ombord på den specialmodifierade Sealord-segelbåten

Vi bestämde oss för att försöka gå igen . Havet mellan isflaken hade lugnat ner sig helt och det var inga vågor. Vinden var också mycket svag, men den hade ändrats från sydlig till nordlig, vilket helt kunde ha reformerat isfältet. Vi vände båten och körde en stund mellan flaken tillbaka längs vår rutt.

Det var mycket svårt att manövrera i isen . När man gick tillbaka kunde SEALORD bara gå åt ena sidan, och att vända på ett så litet utrymme mellan isflaken var extremt svårt. Jag hade en känsla av hopplöshet vid masten eftersom det var is så långt ögat kunde nå . Varje gång vi gick dit vi ville, var det tät is överallt.

Sakta seglade vi tillbaka och dimman lättade lite. Vid styrbord såg jag en fläck med öppet vatten cirka 2,5 mil bort , och det verkade som att isbarriären äntligen var över. Jag ringde ner det till besättningen och sa åt Vilém att gå den vägen.

Mira klättrade upp i den bakre masten och tittade ut på var isen tog slut. Vägen till det öppna havet var inte lång, men den var helt ogenomtränglig . Det fanns ingen öppen kanal genom isen. Bara ibland kunde vi se vatten mellan flaken.

Utmattande kamp med båten som isbrytare

Jag ropade till Vilém att vi måste använda flaket som en slagvädur för att öppna vägen. Men så klättrade jag ner i masten och stod ensam vid rodret. Jag känner det här fartyget bättre än någon annan och att göra komplexa manövrar är inga problem. Jag sa till Láďa att fokusera på en kurs mot öppet vatten.

Plötsligt slutade dimman sig och vi behövde veta vilket håll vi skulle hålla oss till. Jag funderade fortfarande på om jag skulle sjösätta livflotten och använda den för att skjuta upp flakerna. Men efter samråd med Vilém avfärdade jag idén. Vi var tvungna att helt ändra vårt synsätt .

Fram till nu hade vi försökt hitta öppet vatten och röra oss genom det. Men det fanns inget öppet vatten . Så det var nödvändigt att skapa det själva. Jag sa åt besättningen att ta sina krokar i händerna och trycka undan isflaken. Ingen protesterade och besättningen hakade på.

Redan när jag utfärdade detta kommando insåg jag hur löjligt det var och jag var tvungen att skratta . Med en kort krok kunde vi inte ens nå vattnet, och tanken på att trycka undan tonvis med is var löjlig. Men det var åtminstone ett kommando. Det är viktigt att kaptenen har en tydlig strategi när han leder mot ett mål :-) .

Mirek på masten visar hur man seglar Mirek på masten och visar åt vilket håll man ska segla

Från masten gav Mira mig instruktioner om hur jag skulle stanna där drivisen inte var så hög och tät. Tomáš och Kos tittade på fören och Láďa och Vilém aktern. Alla försökte ta bilder och Roman spelade in en video. Láďa förblev noga med att hålla kursen eftersom dimman blev tät igen och slutet av barriären var i sikte.

Jag manövrerade båten så att fören sakta körde in i isflaken framför mig. Så fort fören grävde sig ner i flaket lade jag gradvis till gasen och bågen gled något och lyfte lite på flaket som sakta rörde sig. Med rodret lyckades jag delvis korrigera rotationen och flakets rörelse så att vi tumlade flaket framför som en slagkolv .

De mindre flaken tryckte vi undan och de större tryckte vi mot. På så sätt lyckades vi öppna upp korta kanaler i isen som vi färdades genom med komplicerad manövrering. Vinden tilltog lite och vid manövrering tryckte vi oss långsamt i sidled mot isflaken. Återigen, det enda sättet att manövrera var att trycka fören mot flaket och accelerera framåt och vända aktern i läge.

Vi gick sakta framåt. Hela besättningen fungerade perfekt som ett team . Även om det var långt ifrån klart att vi skulle ta oss igenom detta äventyr oskadda, var det ingen som tänkte på det och bara gjorde sitt jobb. Och alla våra skyddsänglar gjorde också ett bra jobb.

Vi var cirka 2,5 mil från havet när vi såg slutet på isbarriären . Sakta, extremt sakta började det minska. Att tillryggalägga denna sträcka tog oss nästan 3 timmar . Vi var tvungna att bränna mycket bränsle och pressa hundratals och hundratals ton is .

Kan vi bryta oss ur den iskalla omfamningen?

SEALORD visade sig vara mer än värdig, och dess stålskrov var något vi kunde lita på. På masten bestämde Mira tydligt vår kurs, hans lugna röst hjälpte till att hålla hela besättningen lugn och vi arbetade oss sakta mot slutet av isbarriären som såg extremt kompakt ut.

Vi skulle aldrig gärna ha gett oss in på det. Till slut tryckte vi av det sista stora flaket och kanalerna släppte oss ut i öppet hav. Besättningens ansikten visade genuin lättnad . Vi hade velat uppleva hur det såg ut i drivisen, men det här var inte vad någon av oss hade föreställt oss.

Jag frågade Vilém hur de hade hanterat någon liknande situation i Antarktis, och han sa att han under sina fem Antarktisresor inte en enda gång hade hamnat i drivis på det sättet. Men han bekräftade att det inte fanns något annat sätt vi kunde ha gått vidare. På sina ställen hade havstäckningen varit 70 till 90 %, och enligt Arctic Pilot är det ogenomtränglig is .

Efter att ha undkommit den isiga omfamningen drog vi oss tillbaka flera mil från iskanten och begav oss mot Island. Dimman lättade och vi såg isens glöd vid horisonten. I god sikt reflekterar denna drivis ljuset och lyser som en upplyst stad i fjärran.

Det var en vacker syn att se den vikande isbarriären släppa oss från sitt grepp.

Författare: Zindulka Jiří

Specifikationer om expeditionen

Båt:

• SEALORD två-mast segelbåt av stål byggd för de krävande förhållandena i de nordiska haven. Det är en ketch som är 18 m lång, 4 m bred och med 2 m djupgående. Den väger 27 ton och den drivs av 110 m 2 segel och en 130 HK Mercedes-motor. Sammantaget är det för 8 + 2 personer.

Segel:

• Storsegel, aktre mizzen-segel, 2 framåtrullande genua, 1 revgenua, 110 m² gennaker, 2 fockar, stormfock.

Rutt (denna del av resan):

• Island Akureyri, Hrisey Island, Grimsey Island, Jan Mayen Island långt bortom polcirkeln, det finns bara en polarstation med 18 medlemmar, inlandsis nära Grönland, Island Westfjords Isafjordur

Resans längd:

• 1400 NM

Seglingsdatum:

• 30/05 till 20/06/2010

Vårt utbud av båtar på varmare destinationer:

Kontakta oss för att hitta den bästa båten för din resa