Reis i det røffe, vindfulle Skottland med en smak av fin røykfylt whisky

På våren, for noen år tilbake, la vi ut på tre Westerly-båter for et sportscruise i Skottland. Seilasen førte oss gjennom de vakreste stedene på de skotske øyene og var en veldig sterk opplevelse for alle deltakerne. Kom og lev det med oss!

I andre halvdel av april 2012 fant vårt sportscruise sted i Skottland, hvor tre Westerly-båter fra 36 til 41 fot deltok. Seilasen førte oss gjennom de mest fantastiske stedene på de skotske øyene, og det var en virkelig sterk opplevelse for alle deltakerne. Kom og lev det med oss!

Seiling i Skottland er alltid en mektig opplevelse for alle som deltar, og denne seilasen overbeviste oss alle om at Skottland er en utrolig fascinerende og urettmessig forsømt seilregion. Ruten førte oss gjennom de mest fantastiske stedene i Skottland.

Seilasen førte oss gjennom de mest fantastiske stedene på de skotske øyene

Varselet lovet regn, regn og mer regn. Regnet vekslet med solskinn og kaldt vær, men mesteparten av tiden ble det styrt av utmerket sikt, noe som gjorde at den naturskjønne skjønnheten og robustheten til de skotske øyene virkelig skilte seg ut. Den innledende lette brisen ga plass til en kraftig nordlig storm i andre omgang, så vi nøt noen utfordrende og veldig kald seiling.

Vi la avgårde fra marinaen ved Dunstaffnage nær Oban på vestkysten av Skottland og på den første dagen av reisen satte vi kursen mot Duart Castle på Mull Island. Vi ankret opp i bukta og landet under slottet som ruver over den steinete odden.

Duart Castle på Mull Island

I slutten av april hadde slottet allerede stengt for turister, så vi gikk bare rundt og dro til øya Islay som kan skilte med åtte single malt whiskydestillerier. Lørdag var vi med på en omvisning i destilleriene Laphroaig, Ardbeg og Lagavulin, og selvfølgelig en whiskysmaking.

Et besøk på et 200 år gammelt destilleri er både fascinerende og lærerikt. Vi lærte at whiskyen på øya er røykfylt på grunn av bruk av torv som drivstoff ved tørking av spiret bygg. I Ardbeg-destilleriet ble turen gjort enda mer behagelig av en utmerket guide.

Distillerie Ardbeg

Hele turen var som en slags kabaret. Guiden var helt morsom og demonstrasjonene hennes som tydelig forklarte hele prosessen med whiskyproduksjon var noen ganger til og med litt farlige. For eksempel da hun tente torv med en blåselykt i et trerom.

På slutten av hver tur var det en smaking av forskjellige typer lokal whisky, som forklarte forskjellene mellom hver. Det bor 3500 innbyggere på øya Islay og det eksporteres rundt 15 millioner liter single malt whisky hvert eneste år.

Torv er en typisk del av whiskyproduksjonen

Lørdagskvelden seilte vi fra Islay ved høyvann og satte kursen mot øya Mull til den lille øya Iona, hvor det eldste klosteret i Skottland ligger. I 563 landet den irske munken Columba på akkurat denne øya og begynte å spre kristendommen.

Det gamle benediktinerklosteret har blitt totalrenovert og har en virkelig magisk atmosfære, med kirketårnet som ruver over den lille øya, og er synlig på god avstand. Fellesskapet av troende som bor i klosteret er fra alle verdenshjørner. Selvfølgelig kan vi ikke glemme at Iona også er hjemmet til en enkelthornet sau, kalt Steinbukken.

Gammelt benediktinerkloster på Iona Island

Vi seilte nordover fra Iona til Staffa-øya med sine åttekantede basaltsøyler og deretter videre til Treshnish-øyene for å se på seler. For natten fortsatte vi ferden til Atlanterhavet mot St. Kilda. Denne lille øya står fast 50 NM vest for Ytre Hebridene og har vært bebodd av et samfunn av mennesker som har levd på fuglejakt, fiske, jordbruk og sauehold i flere tusen år.

Mennene der fanget fugler på høye klipper, klatret dem barbeint og gjennom århundrene har tærne deres økt i størrelse for å kunne stå bedre på de små steinhyllene. Darwin ville elsket det der, flere ganger :-)

Øya St. Kilda

Øya St. Kilda er det første verdensarvstedet i Skottland og hver skotte som du forteller at du var på Kilda, ser på deg som en spesielt bereist mann :-) Denne lille øya gjorde virkelig inntrykk på oss og er dypt innskrevet i vårt minne.

Små hus som står i en halvsirkel, tilfluktsrom i stein med gresstak, sauer fra jernalderen, mus som er dobbelt så store, bratte klipper, tusenvis av fugler, alt dette vil ta deg tilbake til for lengst svunne tider. Tiden føles som den går ganske annerledes her. Litt tregere.

I Kilda kjente vi konsekvensene av kampen mot terrorisme. I guiden hadde vi lest at det er en liten restaurant på øya og derfor spurte vi vaktmesteren på øya hvor den var.

Han fortalte oss at det hadde vært stengt for turister fordi det ligger i en militærbygning. På grunn av faren for at en turist sprenger restauranten for å ødelegge militærbasen, kan ikke turister lenger gå dit. Som et resultat kom vi ikke inn på puben på grunn av krigen mot terror.

Fra Kilda seilte vi over natten til Ytre Hebridene, til øyene Lewis og Harris. Det var klart, kaldt (rundt null) og med motvind. Natteseilasen mot vinden, på motoren og med det lille storseilet var ganske utfordrende, men nattevaktene ble belønnet med nordlyset som brant utrolig sterkt på himmelen, hele natten lang.

Grønne blink rant over som et lasershow over hele den nordlige himmelen. Senere fortalte lokalbefolkningen oss at i slutten av april er et så kraftig nordlys veldig uvanlig. Så vi var heldige.

Øyene Lewis og Harris

Hele neste dag snirklet vi oss for det meste mot Stornoway, hovedstaden på Hebridene, hvor vi landet sent på kvelden. Dagen etter tok vi en lokal buss for å utforske øya og besøke de keltiske stående steinene i Callanish, anslått til å være 5000 år gamle.

Steinene har en utrolig magisk atmosfære og hvert sted utstråler en annen energi. Steinsirkelen, bygget rundt den sentrale høyeste steinen, fungerer som en energiforsterker. Herfra fortsatte vi til en jernalderlandsby.

Keltiske stående steiner i Callanish

Denne landsbyen hadde vært gjemt under sanddynene, men en del av den ble avdekket under en spesielt kraftig storm for rundt 16 år siden. Det er interessant å se hvordan folk levde her for tusenvis av år siden og hvor vakker bukten er at de valgte å leve livet sitt.

Værmeldingen for neste dag var NV 40-50 knop. Ideelle forhold for å seile til Isle of Skye. Vi seilte ut av Stornoway ved daggry med bare et stort Genova-seil. Gradvis reduserte vi den til en veldig liten genua. Vinden blåste i 35-50 knop, så vi nøt en fantastisk seiling.

Ingen andre seilte, bare våre tre båter under et lite stykke frontseil til Isle of Skye. Vi tilbakela 70 miles på 10 timer. Det var en solid og spennende forestilling. På Isle of Skye kunne vi lette på vårt krevende reisetempo og begynne å nyte komforten til havnepuber, noen ganger ispedd et besøk på et øyslott.

I fjorden Loch Alsh besøkte vi det lille øyslottet Eilean Donan. Dette pittoreske slottet kan sees i nesten alle historiske filmer som er tatt opp i Skottland. Vi ankret rett foran den, og kastet den inn i hovedrollen for vår raske landing. Om kvelden seilte vi sørover langs Skye og landet ved en ny marina i Mallaig om natten.

Dunvegan slott

Marinaen var faktisk så ny at vi ankom den store åpningen om morgenen. Vi deltok i den fanfaren, og tok deretter bensin på alle båtene våre. Da han betalte for drivstoffet, informerte fyren på bensinstasjonen oss om at det var en stor feiring i Tobermory hvor vi var på vei. Vi hadde noe å se frem til.

Dessverre, etter å ha satt seil, nevnte jeg det tilfeldigvis for mannskapet, og alle ønsket å seile direkte til Tobermory. Men med kraften til kapteinens autoritet stemte jeg over dem, og vi seilte først inn i den vakre fjorden Moidart.

Innseilingen til fjorden er ganske vanskelig å navigere, men belønningen for dette er det gamle slottet Tioram ved enden av fjorden. Vi landet ved ruinene av slottet, som eieren ikke har klart å restaurere, fordi det offentlige byrået Historic Scotland har forbudt ham å gjøre det. Eieren må holde slottet i en tilstand av falleferdige ruiner slik at det forblir det samme som det har gjort de siste to hundre årene.

Gamle Tioram slott i enden av fjorden

Det er et stort skilt ved porten til slottet hvor det står "Ikke gå inn". For de som velger å ignorere det og gå inn, er det imidlertid en hjelme som henger på veggen for å beskytte deg hvis noe skulle falle på hodet. Og inne i slottet er det stiger på veggene, for å gjøre klatring på veggene mindre farlig. Det er en ganske fantastisk tilnærming til de som bryter reglene.

Om kvelden ankom vi Tobermory, hovedstaden på øya Mull. Da vi ankom rundt midnatt var festivalen som vi hadde blitt fortalt om i full gang. Alle barene var overfylte, så vi kunne ikke motstå å dra ut og ta et par drinker til vår fantastiske reise.

Den pittoreske byen Tobermory

Til slutt ble det den mest krevende nattevakten for alle mannskapene. For mye alkohol og amorøse lokale kvinner viste seg å være en spesielt farlig kombinasjon. Ved daggry kom vi utslitte tilbake til båten, i frykt for at vi ville bli rammet av sjøsyke i havnen.

Den siste dagen slappet vi bare av, kom oss etter forrige natts fest og seilte tilbake til utgangspunktet, Dunstaffnage marina. Seilasen var på slutten, en som hadde vært veldig kald, krevende, men også vakker. Noen få mennesker innså at denne typen yachting egentlig ikke er noe for dem, men andre vil definitivt gjøre noe slikt igjen.

Rundt 15 millioner liter single malt whisky eksporteres hvert eneste år

Forfatter: Jiří Zindulka

Båter i Skottland kan ikke bli funnet i vårt søk og er kun tilgjengelig i et begrenset antall. Hvis du planlegger å reise til Skottland på egenhånd, vennligst kontakt vår spesialist direkte.

Vær oppmerksom på at seil i Skottland skal planlegges bedre på forhånd og har vanligvis bare et begrenset antall båter og datoer tilgjengelig.