På en båt fanget i is: hvordan seile i Grønland og Norskehavet

Jiří Zindulka beskriver en dramatisk seilekspedisjon mellom Grønland og Island i isens harde grep. Hvordan ble han sittende fast mellom massive isflak? Og ville stålseilbåten hans være i stand til å overleve angrepet deres?

Når du planlegger en seilingsrute langt mot nord, kan du ikke bare gjøre som du vil. Fremfor alt må du vite hva som er mulig i et gitt område på et gitt tidspunkt. I komforten av hjemmet, mens jeg satt med kartene mine, hadde det aldri falt meg inn at vi kanskje ikke en gang skulle komme til Grønlands Scoresby Sund, den største fjorden i verden, innen slutten av juni. På grunn av det harde været, skulle reisen vår ta en uventet vending...

Reise til Grønlands Scoresby Sund: teorien

I Arctic Pilot står det klart at det første skipet kan gå inn i Scoresby Sound i slutten av juli og det siste senest i slutten av august, men jeg hadde planlagt å lese det under reisen når jeg hadde nok tid til det .

Derfor så det ut til å være en ganske god idé da ett medlem av mannskapet, Radim (deltaker på flere tidligere utfordrende seilaser) ringte meg i midten av mai for å bli med oss i Scoresby Sund. Men da det begynte å bli en realitet, begynte jeg å bla gjennom servere om tilstanden til isen langs de østlige kysten av Grønland og oppdaget at alt fortsatt var helt frossent .

Skal vi seile inn i Grønlandshavets ugjennomtrengelige is?

Jeg ringte Radim og annonserte våre nesten null utsikter til å lande i Scoresby Sund. Men jeg sa også til ham at vi ville prøve det. Som en spøk rådet jeg ham til å prøve å bestille et helikopter og lande på kanten av isdekket. Vi ville vente på ham og bringe ham om bord. Jeg la til at han skulle låne en rifle, i tilfelle isbjørn kom dit før oss.

Jeg hadde ikke forventet at Radim skulle vurdere slikt tull. Radim er imidlertid en handlingens mann og begynte å samle all nødvendig informasjon. Han oppdaget snart at ingen ville ta ham med til innlandsisen, men noen ville faktisk låne ham en rifle. Så vi gjorde en avtale.

Vi ville prøve å nå Scoresby Sund , selv om det nok ikke ville gå, og Radim ville fly dit og lovet å ikke bli sint på oss hvis vi ikke klarte det.

Før vi forlot øya Jan Mayen, ba vi om et kart på værstasjonen over den nåværende tilstanden til isdekket rundt Grønland. Vi fant ut at isflak strakte seg 120 mil ut i havet, og det var tydelig at de ikke plutselig ville smelte av seg selv .

Vi ringte Radim for å be ham bli der. Men Radim visste at Sund var helt frosset og hadde allerede endret planen. Han hadde bestemt seg for å leie en hundeslede på Grønland i noen dager. Selvfølgelig med rifle for å beskytte mot bjørn. Og så fløy han til Grønland.

Vi bestemte oss for å ikke endre planen heller og dro fra vestkysten av den norske øya Jan Mayen til Grønlandsisen . Det var omtrent 150 mil rett vest. Og siden det blåste sørvestlig vind og vi ikke kunne seile i noen annen retning uansett, satte vi kursen dit.

Omgitt av Grønlandsisen og isflak

Jeg hadde studert alt jeg kunne finne om seiling i is og fant ut at man med ekstrem forsiktighet bare kan seile når det er havisdekning på opptil 40 % og at hvis vindretningen endrer seg, kan drivisen lukke deg helt inn. innen en time.

Klokken 7 på reisens andre dag møtte vi våre første små flytende isflak ca. 130 mil fra Scoresby Sund. Det var tåkete med litt vind, og vi fortsatte under seil, med litt hjelp fra motoren, gjennom de fortsatt trygt sparsomme flakene.

Båtens motor ble plutselig stille...

Omtrent en time før det første isflaket dukket opp, hadde jeg byttet reservedieseltanken for å pumpe diesel inn i hovedtanken. Uunngåelig, etter en stund, blir dieselfilteret tett, og da må motoren slås av og filteret rengjøres eller skiftes. Jeg gjør dette bare hvis det ikke er noen fare foran meg.

Denne gangen hadde jeg imidlertid ikke vurdert situasjonen fullt så godt. Ved første vakling i motorturtall klatret jeg inn i maskinrommet og slo det av. I mellomtiden, inne i cockpiten, styrte Kos rolig, og Míra leste en melding fra kjæresten sin på Iridium. Etter å ha lest meldingen og svart, så han opp fra telefonen og ble overrasket over å se at drivisen hadde tyknet dramatisk og isflak drev overalt rundt oss.

I samme øyeblikk stoppet motoren . Nervøst på dekk ropte han på meg og spurte hva som skjedde med motoren og jeg informerte ham rolig om at jeg bare renset filteret. Men jeg følte en viss trang i stemmen hans, så jeg spurte ham hva som foregikk der oppe. Mira svarte at isflak var absolutt overalt.

Forsegle på et stykke is Forsegle på et isflak

Vi hadde fortsatt genuaen og storseilet på masten og en lett vind presset oss sakte inn i isen . Mannskapet tok ned genuaen, jeg satte fart på filterrensingen og fikk startet motoren igjen på et blunk. Jeg klatret opp på dekk og det var faktisk ganske mye is rundt. Vi estimerte det til å være rundt 20 % til 30 % dekning , noe som fortsatt var greit.

Sikksakk i tåken i en labyrint av isflak

På grunn av det valgte vi å ikke forlate innlandsisen med en gang, vi fant veien ut av den tykkeste av isslurryen, snudde og satte en kurs på 220° i retning Island. Denne banen skulle løpe langs innlandsisen. Jeg rådførte meg med vår erfarne polfarer Vilém, og vi ble enige om å gradvis seile ut av det fragmenterte innlandsisen og returnere til det omtrent 150 mil sør. Det skal være et kontinuerlig kompakt isdekke der og vi kan møte isbjørn.

I flere timer til seilte vi på en kurs som vekslet mellom 90° og 220°, etter den nåværende styrmannens preferanser. Men vi kom oss likevel ikke ut av drivisen. Vi så selene slappe av på isflakene, og på det ene flaket så vi til og med bjørnepoteavtrykk i snøen. Bjørnen var ingen steder å se.

Tettheten av drivisen svingte og vekslet mellom relativt åpne passasjer til områder med tettere dekning. Størrelsen på isflakene hadde gradvis økt og jeg var klar til å forlate drivisen og komme meg til åpent hav. Vi snudde båten i ren østlig retning, som etter vår mening var korteste utvei, og tok ned storseilet. Sikksakk i tåken mellom isflakene begynte å ligne å være i en labyrint.

Jeg klatret opp til den første sprederen for å se om det var noen kanaler i isen for å komme oss ut av dette rotet. Sikten i tåka var omtrent 1 mil, og den svingte uberegnelig .

Jirka Zindulka bak rattet fullt fokusert Jirka Zindulka fullt fokusert ved roret

Les om været du kan møte på båten:

En ugjennomtrengelig vegg av isflak lukket seg inn og grep oss i fortvilelse

Jeg fortalte Vilém ved roret hvor han skulle snu, ved baugen voktet mannskapet avstanden fra isflakene og hekken også. Vilém gjorde en god jobb, men fremgangen gikk veldig sakte. Vi prøvde å seile gjennom de åpne kanalene mellom isflakene, og måtte sikksakk hele tiden. Drivisen var ganske lukket og i beste fall hadde den 50% dekning .

Jeg var glad for å ha valgt SEALORD av stål til ekspedisjonen vår. Noen ganger ble siden eller baugen skjøvet inn på isen, men skipet holdt stand . Vår fantastiske isbryter! Og Mercedes-motoren på 130 hestekrefter gjorde også en fantastisk jobb med å flytte oss frem og tilbake.

Vi stirret alle på isfeltet og fortalte styrmannen hvor han skulle seile. Den ene sa til venstre, den andre til høyre og en tredje til baksiden. Det var litt forvirrende, men jeg visste egentlig ikke hvilken vei som var best . En person ville se på retningen på GPS-en fordi etter noen skarpe svinger i tåken mistet vi umiddelbart peilingen.

Igjen vekslet områder mellom tynnere og tettere dekning, områder med håp og håpløshet . Etter en stund så det imidlertid ut til at vi alltid havnet på et håpløst ugjennomtrengelig isdekke . Det begynte å se ganske ubehagelig ut.

Mira så på ruten på kartplotteren vi hadde tatt så langt i isen og, enda viktigere, hvor vi hadde kommet inn i isen. Mens drivisen hadde lignet en sparsom suppe, var det her en tett, noen ganger ugjennomtrengelig slurry.

Om bord i en spesialmodifisert Seelord-seilbåt Om bord i den spesialmodifiserte Sealord-seilbåten

Vi bestemte oss for å prøve å gå tilbake . Havet mellom isflakene hadde roet seg helt ned og det var ingen bølger. Vinden var også veldig svak, men den hadde endret seg fra sørlig til nordlig, noe som kunne ha fullstendig reformert isfeltet. Vi snudde båten og motoriserte en stund mellom flakene tilbake langs ruten vår.

Det var svært vanskelig å manøvrere i isen . På vei tilbake kunne SEALORD bare gå til den ene siden, og det var ekstremt vanskelig å snu på et så lite mellomrom mellom isflakene. Jeg hadde en følelse av håpløshet ved masten fordi det var is så langt øyet kunne se . Hver gang vi gikk dit vi ville, var det tett is overalt.

Sakte seilte vi tilbake og tåken lettet litt. Ved styrbord så jeg en flekk med åpent vann omtrent 2,5 mil unna , og det så ut til at kanskje isbarrieren endelig var over. Jeg ringte det ned til mannskapet og ba Vilém gå den veien.

Mira klatret opp i den bakre masten og så ut på hvor isen tok slutt. Veien til åpent hav var ikke lang, men den var helt ugjennomtrengelig . Det var ingen åpen kanal gjennom isen. Bare av og til kunne vi se vann mellom flakene.

Utmattende kamp med båten som isbryter

Jeg ropte til Vilém at vi måtte bruke flaket som en slagram for å åpne veien. Men så klatret jeg ned masten og sto alene ved roret. Jeg kjenner dette skipet bedre enn noen andre, og det er ikke noe problem å gjøre komplekse manøvrer. Jeg ba Láďa fokusere på en kurs til åpent vann.

Plutselig lukket tåken seg og vi trengte å vite hvilken retning vi skulle holde oss til. Jeg vurderte fortsatt om jeg skulle sette ut redningsflåten og bruke den til å hjelpe til med å skyve flokene. Men etter å ha rådført meg med Vilém, avfeide jeg ideen. Vi måtte endre tilnærmingen vår fullstendig.

Til nå hadde vi prøvd å finne åpent vann og bevege oss gjennom det. Men det var ikke åpent vann . Så det var nødvendig å lage det selv. Jeg ba mannskapet ta krokene i hendene og skyve bort isflakene. Ingen protesterte og mannskapet hektet på.

Selv da jeg ga denne kommandoen, innså jeg hvor latterlig det var, og jeg måtte le . Med en kort krok klarte vi ikke engang å nå vannet, og tanken på å skyve vekk tonnevis med is var latterlig. Men det var i det minste en kommando. Det er viktig at kapteinen har en klar strategi når han leder mot et mål :-) .

Mirek på masten viser hvordan man seiler Mirek på masten viser hvilken vei han skal seile

Fra masten ga Mira meg veiledning om hvordan jeg skulle holde meg der drivisen ikke var så høy og tett. Tomáš og Kos så på baugen og Láďa og Vilém på hekken. Alle prøvde å ta bilder og Roman tok en video. Láďa var forsiktig med å holde kursen fordi tåken ble tett igjen og enden av barrieren var i sikte.

Jeg manøvrerte båten slik at baugen sakte kjørte inn i isflakene foran. Så snart baugen gravde seg inn i flaket, ga jeg gradvis gass og baugen gled litt, og løftet litt opp på flaket som sakte beveget seg. Med roret klarte jeg å delvis korrigere rotasjonen og bevegelsen av flaket slik at vi satte flaket foran som en slagramme .

De mindre flakene dyttet vi bort og de større dyttet vi mot. På denne måten klarte vi å åpne opp korte kanaler i isen , som vi reiste gjennom ved hjelp av komplisert manøvrering. Vinden tiltok litt og ved manøvrering presset vi oss sakte sidelengs mot isflakene. Igjen, den eneste måten å manøvrere var å skyve baugen mot flaket og akselerere fremover, og snu hekken i posisjon.

Vi gikk sakte framover. Hele mannskapet fungerte perfekt som et team . Selv om det var langt fra klart at vi ville komme oss gjennom dette eventyret uskadd, var det ingen som tenkte på det og bare gjorde jobben sin. Og alle våre skytsengler gjorde også en god jobb.

Vi var ca 2,5 mil fra sjøen da vi så enden av isbarrieren . Sakte, ekstremt sakte begynte det å avta. Å dekke denne distansen tok oss nesten 3 timer . Vi måtte brenne mye drivstoff for å gjøre det og presse hundrevis og hundrevis av tonn is .

Kan vi slippe fri fra den iskalde omfavnelsen?

SEALORD viste seg selv uverdig, og stålskroget var noe vi kunne stole på. På masten bestemte Mira tydelig kursen vår, den rolige stemmen hans bidro til å holde hele mannskapet rolig, og vi jobbet oss sakte mot enden av isbarrieren som så ekstremt komprimert ut.

Vi ville aldri villig gått inn i det. Til slutt presset vi av det siste store flaket og kanalene slapp oss ut i åpent hav. Mannskapets ansikter viste ekte lettelse . Vi hadde ønsket å oppleve hvordan det så ut i drivisen, men det var ikke dette noen av oss hadde sett for oss.

Jeg spurte Vilém hvordan de hadde taklet en lignende situasjon i Antarktis, og han sa at han ikke en eneste gang hadde havnet i drivis på de fem Antarktis-reisene sine. Men han bekreftet at det ikke var noen annen måte vi kunne ha gått videre på. Stedvis hadde havdekningen vært 70 til 90 %, og ifølge Arctic Pilot er det ugjennomtrengelig is .

Etter å ha rømt den iskalde omfavnelsen trakk vi oss tilbake flere mil fra iskanten og satte kursen mot Island. Tåken lettet og vi så gløden fra isen i horisonten. I god sikt reflekterer denne drivisen lyset og lyser som en opplyst by i det fjerne.

Det var et vakkert syn å se den vikende isbarrieren løsne oss fra grepet.

Forfatter: Zindulka Jiří

Spesifikasjoner for ekspedisjonen

Båt:

• SEALORD to-mast seilbåt i stål bygget for de krevende forholdene i de nordiske hav. Det er en ketch som er 18 m lang, 4 m bred og med 2 m dypgående. Den veier 27 tonn og den drives av 110 m 2 seil og en 130 HK Mercedes-motor. Totalt sett er det for 8 + 2 personer.

Seil:

• Storseil, aktre mizzen-seil, 2 foroverrullende genuaer, 1 revgenua, 110 m² gennaker, 2 fokker, stormfokker.

Rute (denne delen av reisen):

• Island Akureyri, Hrisey Island, Grimsey Island, Jan Mayen Island langt utenfor polarsirkelen, det er bare en polarstasjon med 18 medlemmer, innlandsis nær Grønland, Island Vestfjordene Isafjordur

Lengde på reisen:

• 1400 NM

Seildatoer:

• 30/05 til 20/06/2010

Vårt utvalg av båter på varmere destinasjoner:

Kontakt oss for å finne den beste båten for din reise