Brauciens vējainajā Skotijā, degustējot smalku dūmu viskiju

Pavasarī, pirms dažiem gadiem, mēs ar trim Westerly laivām devāmies sporta kruīzā pa Skotiju. Brauciens mūs veda cauri skaistākajām vietām Skotijas salās un bija ļoti spēcīgs piedzīvojums visiem dalībniekiem. Nāc izdzīvot kopā ar mums!

2012. gada aprīļa otrajā pusē mūsu sporta kruīzs notika Skotijā, kurā piedalījās trīs Westerly laivas no 36 līdz 41 pēdai. Brauciens mūs veda cauri satriecošākajām vietām Skotijas salās, un tas bija patiesi spēcīgs piedzīvojums visiem dalībniekiem. Nāc izdzīvot kopā ar mums!

Burāšana Skotijā vienmēr ir spēcīga pieredze visiem, kas piedalās, un šis ceļojums mūs visus pārliecināja, ka Skotija ir neticami aizraujošs un netaisnīgi novārtā atstāts burāšanas reģions. Maršruts mūs veda pa satriecošākajām vietām Skotijā.

Brauciens mūs veda cauri satriecošākajām vietām Skotijas salās

Prognoze solīja lietu, lietu un vēl lietus. Lietus mijās ar sauli un vēsu laiku, taču lielākoties pār to valdīja izcila redzamība, kas Skotijas salu ainavisko skaistumu un nelīdzenumu lika patiesi izcelties. Sākotnējās vieglās vēsmas otrajā pusē padevās spēcīgai ziemeļu vētrai, tāpēc izbaudījām izaicinošu un ļoti aukstu burāšanu.

Mēs devāmies ceļā no jahtu piestātnes Dunstaffnage netālu no Obanas Skotijas rietumu krastā un pirmajā ceļojuma dienā devāmies uz Duart pili Mull salā. Mēs noenkurojāmies līcī un nolaidāmies zem pils, kas pacēlās pāri akmeņainajam zemesragam.

Duartas pils Mulas salā

Aprīļa beigās pils jau bija slēgta tūristiem, tāpēc mēs vienkārši pastaigājāmies un devāmies uz Islay salu, kas lepojas ar astoņām viena iesala viskija rūpnīcām. Sestdien piedalījāmies ekskursijā pa Laphroaig, Ardbeg un Lagavulin spirta rūpnīcām un, protams, viskija degustācijā.

200 gadus vecas spirta rūpnīcas apmeklējums ir gan aizraujošs, gan izzinošs. Uzzinājām, ka viskijs salā ir kūpošs, jo dīgušu miežu žāvēšanai kā degviela tiek izmantota kūdra. Ardbegas spirta rūpnīcā ekskursiju vēl patīkamāku padarīja izcils gids.

Distillerie Ardbeg

Visa ekskursija bija kā sava veida kabarē. Gide bija ļoti jautra, un viņas demonstrācijas, kas skaidri izskaidro visu viskija ražošanas procesu, dažkārt bija pat nedaudz bīstamas. Piemēram, kad viņa koka istabā iededzināja kūdru ar pūtēju.

Katras ekskursijas beigās notika dažādu vietējā viskija veidu degustācija, izskaidrojot atšķirības starp katru. Islay salā ir 3500 iedzīvotāju, un katru gadu tiek eksportēti aptuveni 15 miljoni litru viena iesala viskija.

Kūdra ir tipiska viskija ražošanas sastāvdaļa

Sestdienas vakarā paisuma laikā kuģojām no Islay un devāmies Mullas salas virzienā uz mazo Jonas salu, kur atrodas vecākā abatija Skotijā. 563. gadā īru mūks Kolumba izkāpa uz šīs pašas salas un sāka izplatīt kristietību.

Senā benediktīniešu abatija ir pilnībā atjaunota, un tajā valda patiesi maģiska atmosfēra, un baznīcas tornis slejas pāri mazajai salai un ir redzams no diezgan liela attāluma. Ticīgo kopiena, kas dzīvo abatijā, ir no visām pasaules malām. Protams, mēs nevaram aizmirst, ka Iona ir arī mājvieta vienragai aitai, ko sauc par Mežāzi.

Senā benediktiešu abatija Jonas salā

Mēs devāmies uz ziemeļiem no Ionas uz Staffa salu ar bazalta astoņstūra kolonnām un tad tālāk uz Trešnišas salām, lai vērotu roņus. Uz nakti mēs turpinājām savu ceļojumu uz Atlantijas okeānu uz St. Kilda. Šī mazā sala atrodas 50 jūdu attālumā uz rietumiem no Ārējām Hebridu salām, un to vairākus tūkstošus gadu apdzīvo cilvēku kopiena, kas dzīvo putnu medībās, zvejniecībā, lauksaimniecībā un aitkopībā.

Tur vīri ķēruši putnus augstās klintīs, rāpdami tajos basām kājām un gadsimtu gaitā viņu kāju pirksti ir palielinājušies, lai labāk varētu noturēties uz mazajām akmeņainajām dzegām. Darvinam tur patiktu vairākas reizes :-)

Sala Sentkilda

Senkildas sala ir pirmā pasaules mantojuma vieta Skotijā, un katrs skots, kuram tu saki, ka bijāt Kildā, uz tevi skatās kā uz īpaši daudz ceļojušu cilvēku :-) Šī mazā sala uz mums atstāja patiesu iespaidu un ir dziļa. ierakstīts mūsu atmiņā.

Mazas mājiņas, kas stāv puslokā, akmens nojumes ar zāliena jumtiem, dzelzs laikmeta aitas, divas reizes lielākas peles, stāvas klintis, tūkstošiem putnu – tas viss aizvedīs atpakaļ sen pagājušos laikos. Šķiet, ka šeit laiks rit pavisam savādāk. Kaut kā lēnāk.

Kildā mēs izjutām cīņas pret terorismu sekas. Ceļvedī bijām izlasījuši, ka uz salas ir neliels restorāns un tāpēc pajautājām salas glabātājam, kur tas atrodas.

Viņš mums teica, ka tas ir bijis slēgts tūristiem, jo tas atrodas militārā ēkā. Tā kā pastāv risks, ka tūrists uzspridzinās restorānu, lai iznīcinātu militāro bāzi, tūristi tur vairs nevar doties. Rezultātā mēs krogā neiekļuvām terorisma kara dēļ.

No Kildas nakšņojām uz Ārējām Hebridām, uz Lūisa un Herisa salām. Bija skaidrs, auksts (ap nulli) un ar pretvēju. Nakts brauciens pret vēju, ar dzinēju un ar mazo galveno buru bija diezgan izaicinošs, bet nakts sardzes atalgoja ziemeļblāzma, kas neticami spilgti dega debesīs visas nakts garumā.

Zaļi zibšņi pārskrēja pāri ziemeļu debesīm kā lāzeršovs. Vēlāk vietējie stāstīja, ka aprīļa beigās tik spēcīga polārblāzma esot ļoti neparasta. Tātad mums paveicās.

Lūisa un Herisa salas

Visu nākamo dienu mēs lielākoties līkumojām Hebridu salu galvaspilsētas Stornovejas virzienā, kur piestājām vēlu vakarā. Nākamajā dienā mēs braucām ar vietējo autobusu, lai izpētītu salu un apmeklētu ķeltu stāvos akmeņus Callanish, kas tiek lēsti 5000 gadus veci.

Akmeņiem ir neticami maģiska atmosfēra, un katrs plankums izstaro citu enerģiju. Akmens aplis, kas uzbūvēts ap centrālo augstāko akmeni, darbojas kā enerģijas pastiprinātājs. No šejienes mēs turpinājām ceļu uz kādu dzelzs laikmeta ciematu.

Ķeltu stāvakmeņi Callanish valodā

Šis ciems bija paslēpts zem smilšu kāpām, bet daļa no tā tika atklāta īpaši spēcīgas vētras laikā pirms aptuveni 16 gadiem. Interesanti redzēt, kā cilvēki šeit dzīvoja pirms tūkstošiem gadu un cik skaists ir līcis, ko viņi izvēlējās dzīvot savu dzīvi.

Nākamajai dienai prognozēja ZR 40-50 mezgli. Ideāli apstākļi kuģošanai uz Skye salu. Mēs izbraucām no Stornovejas rītausmā, izmantojot tikai lielu Dženovas buru. Pamazām mēs to samazinājām līdz ļoti mazai genoa. Pūta 35-50 mezglu vējš, tāpēc izbaudījām brīnišķīgu jahtu.

Neviens cits nebrauca, tikai mūsu trīs laivas zem nelielas priekšējās buras uz Skajas salu. Septiņdesmit jūdzes nobraucām 10 stundās. Tas bija stabils un aizraujošs priekšnesums. Skajas salā mēs varētu atvieglot savu prasīgo ceļojuma tempu un sākt baudīt ostas krogu komfortu, ik pa laikam mijoties ar salas pils apmeklējumu.

Loch Alsh fjordā apskatījām mazo Eilean Donan salu pili. Šo gleznaino pili var redzēt gandrīz katrā vēsturiskajā filmā, kas uzņemta Skotijā. Mēs noenkurojāmies tieši tā priekšā, iejūtot to galvenajā lomā mūsu ātrai nolaišanai. Vakarā devāmies uz dienvidiem gar Skye un naktī piestājām jaunā jahtu piestātnē Mallaigā.

Dunvegan pils

Jahtu osta patiesībā bija tik jauna, ka mēs no rīta ieradāmies tās svinīgajā atklāšanā. Mēs piedalījāmies tajās fanfarās, pēc tam uzpildījām degvielu visas savas laivas. Samaksājot par degvielu, puisis degvielas uzpildes stacijā mūs informēja, ka Tobermorijā ir lieli svētki, uz kurieni mēs braucam. Mums bija ko gaidīt.

Diemžēl pēc burāšanas man gadījās to pieminēt apkalpei, un viņi visi gribēja kuģot tieši uz Tobermoriju. Tomēr, izmantojot kapteiņa pilnvaras, es viņus pārspēju, un mēs vispirms iebraucām skaistajā Moidart fjordā.

Ieeju fjordā ir diezgan grūti orientēties, taču balva par to ir vecā Tioramas pils fjorda galā. Nolaidāmies pie pils drupām, kuras tās īpašnieks nav spējis atjaunot, jo valsts aģentūra Historic Scotland viņam to ir aizliegusi. Īpašniekam pils ir jātur nopostītā stāvoklī, lai tā paliktu tāda pati kā pēdējos divsimt gados.

Vecā Tioramas pils fjorda galā

Pie pils vārtiem ir liela zīme ar uzrakstu “Neienāc”. Tiem, kas izvēlas to ignorēt un iet iekšā, pie sienas karājas aizsargcepure, lai pasargātu, ja kaut kas uzkristu uz galvas. Un pils iekšienē uz sienām ir kāpnes, lai kāpšana pa sienām nebūtu tik bīstama. Tā ir diezgan pārsteidzoša pieeja tiem, kas neievēro noteikumus.

Vakarā ieradāmies Mullas salas galvaspilsētā Tobermorijā. Kad ieradāmies ap pusnakti, festivāls, par kuru mums bija stāstīts, ritēja pilnā sparā. Visi bāri bija pārpildīti, tāpēc mēs nevarējām atturēties, lai dotos ārā un iedzertu dažus dzērienus mūsu brīnišķīgajā ceļojumā.

Gleznainā Tobermori pilsēta

Galu galā tā bija visprasīgākā nakts sardze visām ekipāžām. Pārmērīgs alkohols un iemīļotas vietējās sievietes izrādījās īpaši bīstama kombinācija. Rītausmā mēs noguruši atgriezāmies laivā, baidoties, ka ostā mūs skars jūras slimība.

Pēdējā dienā mēs vienkārši atpūtāmies, atguvāmies no iepriekšējās nakts uzdzīves un devāmies atpakaļ uz sākumpunktu, Dunstaffnage jahtu piestātni. Brauciens tuvojās beigām, kas bija ļoti auksts, prasīgs, bet arī skaists. Daži cilvēki saprata, ka šis burāšanas veids nav viņiem, bet citi noteikti kaut ko līdzīgu darīs vēlreiz.

Katru gadu tiek eksportēti aptuveni 15 miljoni litru viena iesala viskija

Autors: Jiří Zindulka

Laivas Skotijā nevar atrast mūsu meklēšanā, un tās ir pieejamas tikai ierobežotā daudzumā. Ja plānojat ceļot uz Skotiju pats, lūdzu, sazinieties tieši ar mūsu speciālistu.

Lūdzu, ņemiet vērā, ka buras Skotijā ir labāk jāplāno iepriekš un parasti ir pieejams ierobežots laivu un datumu skaits.