Ledus iesprostotajā laivā: kā kuģot Grenlandes un Norvēģijas jūrās

Jiří Zindulka apraksta dramatisku burāšanas ekspedīciju starp Grenlandi un Islandi skarbajā ledus tvērienā. Kā viņš iestrēga starp masīviem ledus gabaliem? Un vai viņa tērauda buru laiva spētu pārdzīvot viņu uzbrukumu?

Plānojot burāšanas maršrutu tālu uz ziemeļiem, jūs nevarat darīt tā, kā vēlaties. Pirmkārt, jums jāzina, kas ir iespējams noteiktā apgabalā noteiktā laikā. Mājas ērtībās, sēžot ar savām kartēm, man nekad nebija ienācis prātā, ka līdz jūnija beigām mēs pat nepanāksim Grenlandes Scoresby Sund, pasaulē lielāko fjordu. Bargo laikapstākļu dēļ mūsu ceļojumam bija gaidāms negaidīts pagrieziens...

Ceļojums uz Grenlandes Scoresby Sund: teorija

Arctic Pilot skaidri norādīts, ka pirmais kuģis Scoresby Sound var ienākt jūlija beigās un pēdējais vēlākais augusta beigās, bet es biju plānojis to izlasīt brauciena laikā, kad man bija pietiekami daudz laika. .

Tāpēc tā šķita diezgan laba ideja, kad viens apkalpes loceklis Radims (vairāku iepriekšējo izaicinošu braucienu dalībnieks) maija vidū man piezvanīja, lai pievienotos mums Scoresby Sund. Bet, kad tas sāka kļūt par realitāti, es sāku pārlūkot serverus par ledus stāvokli Grenlandes austrumu krastos un atklāju, ka viss joprojām ir pilnībā sasalis .

Vai mums vajadzētu kuģot Grenlandes jūras necaurlaidīgajā ledū?

Es piezvanīju Radimam un paziņoju par mūsu gandrīz nulles izredzēm nokļūt Scoresby Sund. Bet es viņam arī teicu, ka mēģināsim. Nedaudz pa jokam ieteicu viņam pamēģināt pasūtīt helikopteru un nolaisties ledus segas malā. Mēs viņu sagaidītu un ievestu uz klāja. Es piebildu, ka viņam vajadzētu aizņemties šauteni, ja nu polārlāči tur nokļūtu pirms mums.

Es negaidīju, ka Radims apsvērs tādas muļķības. Radims tomēr ir rīcības cilvēks un sāka vākt visu nepieciešamo informāciju. Drīz viņš atklāja, ka neviens viņu nevedīs uz ledus segas, bet kāds viņam patiešām aizdos šauteni. Tāpēc mēs noslēdzām darījumu.

Mēs mēģinātu sasniegt Scoresby Sund , lai gan tas, visticamāk, nedarbosies, un Radims lidotu tur un apsolītu nedusmoties uz mums, ja mēs nepanāksim.

Pirms izbraukšanas no Jana Majena salas meteoroloģiskā stacijā pieprasījām karti par pašreizējo ledus segas stāvokli Grenlandes apkārtnē. Mēs uzzinājām, ka ledus gabali sniedzās 120 jūdzes līdz jūrai, un bija skaidrs, ka tie pēkšņi neizkusīs paši .

Mēs piezvanījām Radimam, lai viņš tur paliek. Taču Radims zināja, ka Sunds ir pilnībā sasalis un jau bija mainījis plānu. Viņš bija nolēmis Grenlandē uz dažām dienām nolīgt suņu pajūgus . Protams ar šauteni, lai aizsargātos pret lāčiem. Un tā viņš aizlidoja uz Grenlandi.

Nolēmām arī plānu nemainīt un devāmies no Norvēģijai piederošās Jana Majena salas rietumu krasta uz Grenlandes ledus kārtu . Tas bija apmēram 150 jūdzes uz rietumiem. Un tā kā bija dienvidrietumu vējš un nevienā citā virzienā tāpat nevarējām kuģot, devāmies turp.

To ieskauj Grenlandes ledus sega un ledus gabali

Es biju izpētījis visu, ko varēju atrast par burāšanu ledū, un atklāju, ka ar īpašu piesardzību jūs varat burāt tikai tad, ja jūras ledus pārklājums ir līdz 40% un ka, mainoties vēja virzienam, dreifējošais ledus var jūs pilnībā aizvērt. stundas laikā.

Otrajā brauciena dienā pulksten 7 no rīta mēs sastapām savus pirmos mazos peldošos ledus gabalus aptuveni 130 jūdzes no Scoresby Sund. Bija miglains ar nelielu vēju, un mēs, ar nelielu motora palīdzību, turpinājām ceļu cauri joprojām droši retajām pludmalēm.

Laivas dzinējs pēkšņi apklusa...

Apmēram stundu pirms pirmā ledus gabala parādīšanās es biju pārslēdzis rezerves dīzeļdegvielas tvertni, lai sūknētu dīzeļdegvielu galvenajā tvertnē. Vienmēr pēc kāda laika aizsērējas dīzeļdegvielas filtrs, un tad motors ir jāizslēdz un filtrs jātīra vai jānomaina. Es to daru tikai tad, ja nedraud nekādas briesmas.

Šoreiz gan nebiju tik labi novērtējis situāciju. Pie pirmās dzinēja ātruma svārstības es uzkāpu mašīntelpā un to izslēdzu. Tikmēr kabīnē Kos mierīgi stūrēja, un Mīra uz Iridium lasīja ziņu no savas draudzenes. Izlasījis ziņu un atbildējis, viņš pacēla skatienu no telefona un bija pārsteigts, redzot, ka dreifējošais ledus ir dramatiski sabiezējis un mums visapkārt dreifē ledus gabali.

Tieši tajā pašā brīdī dzinējs apstājās . Nervozēts uz klāja, viņš man uzsauca, vaicājot, kas notiek ar dzinēju, un es viņam mierīgi paziņoju, ka tikai tīru filtru. Bet es jutu viņa balsī zināmu steidzamību, tāpēc jautāju, kas tur augšā notiek. Mira atbildēja, ka ledus gabali bija pilnīgi visur.

Apzīmogojiet uz ledus gabala Zīmogs uz ledus gabala

Mums joprojām mastā bija genoa un galvenā bura, un neliels vējš mūs lēnām grūda ledū . Ekipāža noņēma genu, es paātrināju filtra tīrīšanu un pēc neilga laika atkal iedarbināju dzinēju. Es uzkāpu uz klāja, un apkārt patiešām bija diezgan daudz ledus. Mēs aprēķinājām, ka pārklājums ir aptuveni 20–30% , kas joprojām bija labi.

Līkloču miglā ledus gabalu labirintā

Tāpēc izvēlējāmies uzreiz nepamest ledus segas, atradām izeju no biezākās ledus putras, pagriezāmies un uzstādījām 220° kursu Islandes virzienā. Šim kursam vajadzēja skriet līdzās ledus segai. Es konsultējos ar mūsu pieredzējušo polārpētnieku Vilēmu, un mēs vienojāmies pakāpeniski izbraukt no sadrumstalotās ledus segas un atgriezties tajā apmēram 150 jūdzes uz dienvidiem. Tur vajadzētu būt nepārtrauktai kompaktai ledus segai, un mēs varētu sastapt polārlāčus.

Vēl vairākas stundas kuģojām pa kursu pārmaiņus no 90° līdz 220° atbilstoši pašreizējā stūrmaņa vēlmēm. Bet mēs joprojām netikām ārā no dreifējošā ledus. Vērojām roņus , kas laiskojās uz ledus gabaliem, un uz viena pludma sniegā pat redzējām lāča ķepas nospiedumus . Lācis nekur nebija redzams.

Dreifējošā ledus blīvums svārstījās un mainījās starp relatīvi atvērtām ejām uz apgabaliem ar blīvāku pārklājumu. Ledus gabalu izmēri pamazām bija palielinājušies , un es biju gatavs pamest dreifējošu ledu un nokļūt atklātā jūrā. Pagriezām laivu tīri austrumu virzienā, kas, mūsuprāt, bija īsākā izeja, un novilkām lielo buru. Līklošanās miglā starp ledus gabaliem sāka atgādināt atrašanos labirintā.

Es uzkāpu pie pirmā izkliedētāja, lai redzētu, vai ledū ir kādi kanāli, kas mūs varētu izkļūt no šī putra. Redzamība miglā bija aptuveni 1 jūdze, un tā svārstījās neregulāri .

Jirka Zindulka pie stūres pilnībā koncentrējās Jirka Zindulka pilnībā koncentrējās pie stūres

Lasiet par laikapstākļiem, ar kuriem jūs varat saskarties uz laivas:

Necaurredzama ledus gabalu siena noslēdzās un mūs satvēra izmisumā

Es pateicu Vilēmam pie stūres, kur jāgriežas, priekšgalā apkalpe sargāja attālumu no ledus gabaliem un arī pakaļgala. Vilēms paveica lielisku darbu, taču progress bija ļoti lēns. Mēs centāmies kuģot pa atklātajiem kanāliem starp ledus gabaliem, nepārtraukti staigājot līkločā. Dreifējošais ledus bija diezgan noslēgts, un labākajā gadījumā tam bija 50% pārklājums .

Es priecājos, ka mūsu ekspedīcijai izvēlējos tērauda SEALORD . Reizēm sāns vai priekšgals tika uzspiests uz ledus, bet kuģis noturējās . Mūsu lieliskais ledlauzis! Un 130 zirgspēku Mercedes dzinējs arī paveica fantastisku darbu, virzot mūs uz priekšu un atpakaļ.

Mēs visi lūkojāmies ledus laukā, stūrmanim stāstot, kur kuģot. Viens teica pa kreisi, otrs pa labi un trešais uz aizmuguri. Tas bija nedaudz mulsinoši, bet es tiešām nezināju, kurš veids ir vislabākais . Viens cilvēks skatītos virzienu GPS, jo pēc dažiem asiem pagriezieniem miglā mēs uzreiz zaudējām orientāciju.

Atkal apgabali mainījās starp plānāku un blīvāku pārklājumu, cerības un bezcerības apgabaliem . Tomēr pēc kāda laika mēs vienmēr šķita, ka nonākam pie bezcerīgi necaurlaidīgas ledus segas . Tas sāka izskatīties diezgan nepatīkami.

Mira kartē apskatīja maršrutu, ko līdz šim bijām veikuši ledū, un, vēl svarīgāk, vietu, kur bijām iekļuvuši ledū. Kamēr dreifējošais ledus bija atgādinājis retu zupu, šeit tā bija blīva, dažkārt necaurlaidīga virca.

Uz speciāli pārveidotas Seelord buru laivas Uz speciāli pārveidotas Sealord buru laivas

Mēs nolēmām mēģināt izsekot mūsu soļiem . Jūra starp ledus gabaliem bija pilnībā norimusi un viļņu nebija. Arī vējš bija ļoti vājš, taču tas bija mainījies no dienvidu uz ziemeļiem, kas varēja pilnībā pārveidot ledus lauku. Mēs apgriezām laivu un kādu laiku braucām ar motoru starp plūdiem atpakaļ savā maršrutā.

Ledus bija ļoti grūti manevrēt . Dodoties atpakaļ, SEALORD varēja iet tikai uz vienu pusi, un pagriezties tik mazā telpā starp ledus gabaliem bija ārkārtīgi grūti. Pie masta man bija bezcerības sajūta, jo tur bija ledus, cik tālu vien acs sniedza . Ikreiz, kad devāmies tur, kur gribējām, visur bija blīvs ledus.

Lēnām devāmies atpakaļ un migla nedaudz pacēlās. Labajā pusē es redzēju atklāta ūdens plankumu apmēram 2,5 jūdžu attālumā , un šķita, ka ledus barjera beidzot ir pāri. Es to izsaucu apkalpei un teicu Vilēmam doties turp.

Mira uzkāpa aizmugurējā mastā un paskatījās, kur beidzās ledus. Ceļš uz atklāto jūru nebija garš, bet pilnīgi necaurejams . Atvērta kanāla caur ledu nebija. Tikai reizēm mēs varējām redzēt ūdeni starp pludiņiem.

Nogurdinoša cīņa ar laivu kā ledlauzi

Es uzsaucu Vilēmam, ka mums būs jāizmanto spārns kā dauzīšanas auns , lai atvērtu ceļu. Bet tad es nokāpu no masta un nostājos viens pie stūres. Es pazīstu šo kuģi labāk nekā jebkurš cits, un sarežģītu manevru veikšana nav problēma. Es teicu Lāďa koncentrēties uz kursu uz atklātu ūdeni.

Pēkšņi migla noslēdzās un mums vajadzēja zināt, kurā virzienā pieturēties. Es joprojām domāju, vai palaist glābšanas plostu un izmantot to, lai palīdzētu stumt plostu. Bet pēc konsultēšanās ar Vilēmu es šo ideju noraidīju. Mums bija pilnībā jāmaina sava pieeja .

Līdz šim mēs centāmies atrast atklātu ūdeni un pārvietoties pa to. Bet atklāta ūdens nebija . Tāpēc bija nepieciešams to izveidot pašiem. Es teicu ekipāžai paņemt rokās savus āķus un atgrūst ledus gabalus. Neviens neprotestēja, un ekipāža pieslēdzās.

Pat tad, kad es izdevu šo komandu, es sapratu, cik tas bija smieklīgi, un man bija jāsmejas . Ar īsu āķi mēs pat nevarējām sasniegt ūdeni, un ideja par tonnām ledus atgrūšanu bija smieklīga. Bet tā vismaz bija pavēle. Ir svarīgi, lai kapteinim būtu skaidra stratēģija, virzoties uz mērķi :-) .

Mireks masta rāda, kā jāburā Mireks mastā norāda uz kuru pusi jābrauc

No masta Mira man deva norādījumus, kā noturēties tur, kur dreifējošais ledus nebija tik augsts un blīvs. Tomāšs un Koss vēroja priekšgalu, bet Lāja un Vilēms — pakaļgalu. Visi mēģināja fotografēt, un Romāns uzņēma kādu video. Lāďa uzmanījās, lai saglabātu kursu, jo migla atkal kļuva blīvāka un bija redzams barjeras gals.

Es manevrēju ar laivu tā, ka priekšgals lēnām iebrauca priekšā esošajos ledus gabalos. Tiklīdz loks iedziļinājās plūsmā, es pakāpeniski pievienoju droseļvārstu un loks nedaudz slīdēja, nedaudz paceļoties uz pludiņa, kas lēnām kustējās. Ar stūri man izdevās daļēji koriģēt rotāciju un sloksnes kustību tā, ka mēs pacēlām pludmali uz priekšu kā dauzītājam .

Mazākos stieņus mēs stūmām prom un lielākajiem spiedām pretī. Tādā veidā ledū izdevās atvērt īsus kanālus , kuriem izbraucām cauri sarežģīti manevrējot. Vējš nedaudz pieņēmās spēkā un manevrējot lēnām spieda mūs sānis pret ledus gabaliem. Atkal vienīgais veids, kā manevrēt, bija stumt priekšgalu pret plostu un paātrināties uz priekšu, pagriežot pakaļgalu pozīcijā.

Mēs lēnām virzījāmies uz priekšu. Visa komanda lieliski strādāja kā komanda . Lai gan ne tuvu nebija skaidrs, ka mēs tiksim cauri šim piedzīvojumam neskarti, neviens par to nedomāja un vienkārši darīja savu darbu. Un visi mūsu sargeņģeļi arī paveica lielisku darbu.

Mēs atradāmies apmēram 2,5 jūdzes no jūras, kad ieraudzījām ledus barjeras galu . Lēnām, ārkārtīgi lēnām tas sāka mazināties. Šīs distances pievarēšana aizņēma gandrīz 3 stundas . To darot, mums bija jāsadedzina daudz degvielas un jāspiež simtiem un simtiem tonnu ledus .

Vai mēs varam atbrīvoties no ledus apskāviena?

SEALORD sevi pierādīja kā cienīgu, un tā tērauda korpuss bija kaut kas, uz ko varējām paļauties. Uz masta Mira skaidri noteica mūsu kursu, viņa mierīgā balss palīdzēja noturēt mieru visai apkalpei, un mēs lēnām virzījāmies uz ledus barjeras galu, kas izskatījās ārkārtīgi sablīvēta.

Mēs nekad labprātīgi tajā nebūtu iegājuši. Beidzot mēs atgrūdām pēdējo lielo plīvuru , un kanāli mūs izlaida atklātā jūrā. Apkalpes sejās bija redzams patiess atvieglojums . Bijām vēlējušies piedzīvot, kā tas izskatās uz dreifējoša ledus, taču to neviens no mums nebija iedomājies.

Es jautāju Vilēmam, kā viņi ir tikuši galā ar līdzīgu situāciju Antarktīdā, un viņš teica, ka savos piecos Antarktikas braucienos viņš ne reizi nebija iekļuvis tādā dreifējošā ledū. Taču viņš apstiprināja, ka mēs nevarējām rīkoties citādi. Vietām jūras pārklājums bija 70 līdz 90%, un saskaņā ar Arctic Pilot tas ir necaurlaidīgs ledus .

Izkļuvuši no ledus apskāviena, mēs atkāpāmies vairākas jūdzes no ledus malas un devāmies uz Islandi. Migla pacēlās un mēs vērojām ledus spīdumu pie horizonta. Labas redzamības apstākļos šis dreifējošais ledus atstaro gaismu un mirdz kā izgaismota pilsēta tālumā.

Bija jauks skats redzēt atkāpjošos ledus barjeru, kas mūs atbrīvoja no tvēriena.

Autors: Zindulka Jiří

Ekspedīcijas specifika

Laiva:

• SEALORD tērauda divu mastu buru laiva, kas radīta prasīgajiem Ziemeļvalstu jūras apstākļiem. Tas ir kečuks, kas ir 18 m garš, 4 m plats un ar 2 m iegrimi. Tas sver 27 tonnas, un to darbina 110 m 2 buras un 130 ZS Mercedes dzinējs. Kopumā tas ir paredzēts 8 + 2 cilvēkiem.

Buras:

• Lielbura, pakaļgala mizzen bura, 2 uz priekšu vērstas genuas, 1 rifu genua, 110 m² gennakers, 2 strēles, vētras strēles.

Maršruts (šī brauciena daļa):

• Islande Akureyri, Hrisey sala, Grimsey sala, Jana Mayen sala tālu aiz polārā loka, ir tikai viena polārā stacija ar 18 locekļiem, ledus sega pie Grenlandes, Islande Westfjords Isafjordur

Brauciena garums:

• 1400 NM

Burāšanas datumi:

• 30/05 līdz 20/06/2010

Mūsu laivu klāsts siltākos galamērķos:

Sazinieties ar mums, lai atrastu jūsu ceļojumam labāko laivu