Į ledą įstrigusiame laive: kaip plaukioti Grenlandijos ir Norvegijos jūrose

Jiří Zindulka aprašo dramatišką buriavimo ekspediciją tarp Grenlandijos ir Islandijos atšiauriame ledo gniaužtuose. Kaip jis įstrigo tarp masyvių ledo lyčių? Ir ar jo plieninis burlaivis galėtų išgyventi jų puolimą?

Planuodami plaukimo maršrutą toli į šiaurę, negalite daryti tik taip, kaip norite. Visų pirma, jūs turite žinoti, kas įmanoma tam tikroje srityje tam tikru metu. Patogiai sėdėdamas namuose, sėdėdamas su savo diagramomis, nė į galvą neatėjo mintis, kad iki birželio pabaigos net nepasieksime Grenlandijos Scoresby Sund, didžiausio pasaulyje fiordo. Dėl atšiaurių oro sąlygų mūsų kelionė pasisuks netikėta linkme...

Kelionė į Grenlandijos Scoresby Sund: teorija

„Arctic Pilot“ aiškiai parašyta, kad pirmasis laivas į Scoresby Sound gali įplaukti liepos pabaigoje, o paskutinis – vėliausiai rugpjūčio pabaigoje, tačiau planavau jį perskaityti kelionės metu , kai turėjau tam pakankamai laiko. .

Todėl atrodė, kad tai buvo gana gera idėja, kai vienas įgulos narys Radimas (kelių ankstesnių sudėtingų kelionių dalyvis) paskambino man gegužės viduryje, kad prisijungčiau prie mūsų Scoresby Sund. Tačiau kai tai pradėjo virsti realybe, pradėjau naršyti serveriuose apie ledo būklę rytinėje Grenlandijos pakrantėje ir atradau, kad viskas vis dar visiškai užšalusi .

Ar turėtume plaukti į neįveikiamą Grenlandijos jūros ledą?

Paskambinau Radimui ir paskelbiau apie beveik nulines mūsų perspektyvas nusileisti Scoresby Sund. Bet aš jam taip pat pasakiau, kad pabandysime. Juokaudamas patariau jam pabandyti užsisakyti malūnsparnį ir nusileisti ant ledo sluoksnio krašto. Mes jo lauktume ir įneštume į laivą. Pridūriau, kad jis turėtų pasiskolinti šautuvą, jei tik baltieji lokiai atsidurtų prieš mus.

Nesitikėjau, kad Radimas svarstys tokias nesąmones. Tačiau Radimas yra veiksmo žmogus ir pradėjo rinkti visą reikiamą informaciją. Netrukus jis sužinojo, kad niekas jo nenuves prie ledo dangos, bet kažkas iš tikrųjų paskolins jam šautuvą. Taigi susitarėme.

Bandytume pasiekti Scoresby Sund , nors tai tikriausiai nepavyktų, o Radimas ten skristų ir pažadėtų ant mūsų nepykti, jei nespėsime.

Prieš išvykdami iš Jan Mayen salos, meteorologinėje stotyje paprašėme žemėlapio, kuriame būtų rodoma dabartinė Grenlandijos ledyno būklė. Sužinojome, kad ledo lytys tęsiasi 120 mylių iki jūros ir buvo aišku, kad jos staiga savaime neištirps.

Paskambinome Radimui ir liepėme ten pasilikti. Tačiau Radimas žinojo, kad Sundas visiškai sustingo ir jau pakeitė planą. Jis buvo nusprendęs kelioms dienoms Grenlandijoje išsinuomoti šunų kinkinius . Žinoma su šautuvu, apsaugančiu nuo meškų. Ir taip jis išskrido į Grenlandiją.

Plano taip pat nusprendėme nekeisti ir iš vakarinės Norvegijai priklausančios Jan Mayen salos pakrantės patraukėme į Grenlandijos ledyną . Tai buvo apie 150 mylių tiesiai į vakarus. O kadangi pūtė pietvakarių vėjas ir šiaip negalėjome plaukti į kitą pusę, patraukėme ten.

Apsuptas Grenlandijos ledo sluoksnio ir ledo lyčių

Išstudijavau viską, ką galiu rasti apie buriavimą ledu, ir pastebėjau, kad labai atsargiai galite plaukti tik tada, kai jūros ledo danga yra iki 40 % ir kad pasikeitus vėjo krypčiai dreifuojantis ledas gali visiškai uždaryti per valandą.

Antrąją kelionės dieną 7 val. ryto susidūrėme su savo pirmaisiais mažomis plūduriuojančiomis ledo lytimis maždaug 130 mylių nuo Scoresby Sund. Buvo rūkas, pūtė nestiprus vėjas, ir mes toliau važiavome po burėmis, šiek tiek padedant varikliui, per vis dar saugiai retas lynas.

Laivo variklis staiga nutilo...

Likus maždaug valandai iki pirmosios ledo sangrūdos atsiradimo, aš perjungiau rezervinį dyzelino baką, kad į pagrindinį baką būtų pumpuojamas dyzelinas. Visada po kurio laiko dyzelino filtras užsikemša, o tada reikia išjungti variklį ir išvalyti arba pakeisti filtrą . Tai darau tik tuo atveju, jei nėra jokio pavojaus.

Tačiau šį kartą situacijos neįvertinau taip gerai. Pirmą kartą sukėlęs variklio greitį, įlipau į mašinų skyrių ir jį išjungiau. Tuo tarpu kabinos viduje Kosas ramiai vairavo, o Míra per Iridium skaitė savo merginos žinutę. Perskaitęs žinutę ir atsakęs, jis pakėlė akis iš telefono ir nustebo pamatęs, kad dreifuojantis ledas smarkiai sutirštėjo ir visur aplink mus dreifuoja ledo lytinės.

Lygiai tą pačią akimirką sustojo variklis . Nervingas ant denio jis man paskambino, paklausdamas, kas vyksta su varikliu, ir aš jam ramiai pranešiau, kad tik valau filtrą. Tačiau jo balse jaučiau tam tikrą skubumą, todėl paklausiau, kas ten vyksta. Mira atsakė, kad ledo lytys buvo absoliučiai visur.

Užklijuokite ant ledo gabalo Antspaudas ant ledo lyties

Mes vis dar turėjome genua ir pagrindinę burę ant stiebo ir lengvas vėjas lėtai stumdė mus į ledą . Ekipažas nuėmė genoą, aš paspartinau filtro valymą ir greitai vėl užvedžiau variklį. Užlipau ant denio ir aplink buvo tikrai daug ledo. Apskaičiavome, kad aprėptis yra apie 20–30 % , o tai vis tiek buvo gerai.

Žingsniuoja rūke ledo lyčių labirinte

Dėl to nusprendėme iš karto nepalikti ledo sluoksnio, radome išeitį iš storiausios ledo srutos, apsisukome ir nustatėme 220° kursą Islandijos kryptimi. Šis kursas turėjo vykti kartu su ledu. Pasitariau su mūsų patyrusiu poliariniu tyrinėtoju Vilemu ir sutarėme palaipsniui išplaukti iš suskilusio ledo sluoksnio ir grįžti į jį maždaug 150 mylių į pietus. Ten turėtų būti ištisinis kompaktiškas ledo sluoksnis ir galime susidurti su baltaisiais lokiais.

Dar kelias valandas plaukėme 90° ir 220° kampu, pagal dabartinio vairininko pageidavimą. Bet mes vis tiek neišlipome iš dreifuojančio ledo. Stebėjome ant ledo sangrūdų slampinėjančius ruonius , o ant vienos plynės sniege matėme net meškos letenų atspaudus . Meškos niekur nesimatė.

Dreifo ledo tankis svyravo ir pakaitomis keitėsi santykinai atvirais praėjimais į tankesnės dangos sritis. Ledo lyčių dydis palaipsniui didėjo ir aš buvau pasiruošęs palikti dreifuojantį ledą ir patekti į atvirą jūrą. Pasukome valtį grynai rytų kryptimi, kuri, mūsų nuomone, buvo trumpiausia išeitis, ir nuleidome pagrindinę burę. Zigzagas rūke tarp ledo lyčių pradėjo priminti buvimą labirinte.

Užlipau į pirmąjį barstytuvą, kad pažiūrėčiau, ar lede nėra kanalų, kurie mus ištrauktų iš šios netvarkos. Matomumas rūke buvo apie 1 mylią ir svyravo nepastoviai .

Jirka Zindulka prie vairo visiškai susikaupusi Jirka Zindulka visapusiškai susitelkė prie vairo

Skaitykite apie orą, su kuriuo galite susidurti laive:

Nepramušama ledo lyčių siena užsidarė ir suėmė mus iš nevilties

Prie vairo esančiam Vilėmui pasakiau, kur pasukti, laivapriekio įgula saugojo atstumą nuo ledo lyčių ir laivagalio. Vilemas atliko puikų darbą, tačiau pažanga buvo labai lėta. Bandėme plaukti atvirais kanalais tarp ledo lyčių, nuolat zigzaguoti. Dreifuojantis ledas buvo gana uždaras ir geriausiu atveju padengė 50 proc .

Džiaugiamės, kad mūsų ekspedicijai pasirinkau plieninį SEALORD . Retkarčiais bortas ar laivapriekis buvo įstumiamas į ledą, tačiau laivas laikėsi . Mūsų nuostabus ledlaužis! O 130 arklio galių Mercedes variklis taip pat atliko fantastišką darbą judindamas mus pirmyn ir atgal.

Visi spoksojome į ledo lauką, sakydami vairininkui, kur plaukti. Vienas pasakė į kairę, kitas į dešinę, trečias į nugarą. Tai buvo šiek tiek painu, bet aš tikrai nežinojau, kuris būdas yra geriausias . Vienas žmogus žiūrėtų GPS kryptį, nes po kelių staigių posūkių rūke iš karto praradome orientaciją.

Vėlgi, sritys pakaitomis buvo plonesnės ir tankesnės, vilties ir beviltiškumo sritys . Tačiau po kurio laiko visada atrodė, kad atsidūrėme prie beviltiškai neįveikiamo ledo sluoksnio . Pradėjo atrodyti gana nemalonu.

Mira pažvelgė į maršrutą diagramos braižytuve, kuriuo iki šiol važiavome ledu ir, dar svarbiau, kur įvažiavome į ledą. Nors dreifuojantis ledas buvo panašus į retą sriubą, čia tai buvo tankus, kartais neįveikiamas srutas.

Specialiai modifikuotame burlaive Seelord Specialiai modifikuotame Sealord burlaive

Nusprendėme pabandyti atsekti savo žingsnius . Jūra tarp ledo lyčių visiškai nurimo ir nebuvo jokių bangų. Vėjas taip pat buvo labai silpnas, tačiau iš pietų krypo į šiaurę, o tai galėjo visiškai pakeisti ledo lauką. Apsukome valtį ir kurį laiką važiavome tarp lyvų atgal savo maršrutu.

Labai sunku buvo manevruoti ant ledo . Grįždamas atgal SEALORD galėjo eiti tik į vieną pusę, o pasukti tokioje mažoje erdvėje tarp ledo lyčių buvo nepaprastai sunku. Prie stiebo pajutau beviltiškumą, nes ledas buvo kiek tik akys užmato . Kai eidavome ten, kur norėjome, visur buvo tankus ledas.

Lėtai plaukėme atgal ir rūkas po truputį pakilo. Prie dešiniojo borto maždaug už 2,5 mylios pamačiau atviro vandens lopinėlį ir atrodė , kad ledo barjeras pagaliau baigėsi. Iškviečiau jį įgulai ir liepiau Vilemui eiti tuo keliu.

Mira užlipo ant galinio stiebo ir pažiūrėjo, kur baigėsi ledas. Kelias į atvirą jūrą nebuvo ilgas, bet visiškai neįveikiamas . Atviro kanalo per ledą nebuvo. Tik retkarčiais tarp stulpų pamatydavome vandenį.

Varginanti kova su valtimi kaip ledlaužiu

Pašaukiau Vilemą, kad turėtume panaudoti lyną kaip mušamąjį aviną , kad atvertume kelią. Bet tada nulipau nuo stiebo ir atsistojau vienas prie vairo. Šį laivą pažįstu geriau nei bet kas kitas ir atlikti sudėtingus manevrus nėra problema. Liepiau Láďa susitelkti ties kursu į atvirą vandenį.

Staiga užsisklendė rūkas ir mums reikėjo žinoti, kokia kryptimi laikytis. Vis dar svarsčiau, ar paleisti gelbėjimo plaustą ir panaudoti jį spūstims. Bet pasitaręs su Vilém, atmečiau idėją. Turėjome visiškai pakeisti savo požiūrį .

Iki šiol stengėmės rasti atvirą vandenį ir juo judėti. Tačiau atviro vandens nebuvo . Taigi reikėjo ją sukurti patiems. Liepiau įgulai paimti kabliukus į rankas ir nustumti ledo lytis. Niekas neprotestavo ir įgula užsikabino.

Net kai išleidau šią komandą, supratau, kaip tai juokinga, ir turėjau juoktis . Su trumpu kabliu net negalėjome pasiekti vandens, o mintis nustumti tonas ledo buvo juokinga. Bet bent jau tai buvo įsakymas. Svarbu, kad kapitonas turėtų aiškią strategiją eidamas tikslo link :-) .

Mirekas ant stiebo parodo, kaip reikia plaukti Mirekas ant stiebo nukreipia į kurią pusę plaukti

Nuo stiebo Mira davė nurodymus, kaip išsilaikyti ten, kur dreifuojantis ledas nėra toks aukštas ir tankus. Tomášas ir Kosas žiūrėjo į lanką, o Láďa ir Vilem – laivagalią. Visi bandė fotografuoti, o Romanas nufilmavo vaizdo įrašą. Láďa išliko atsargus ir laikėsi kurso, nes rūkas vėl ėmė tirštėti, o kliūties galas matėsi.

Aš manevravau valtį taip, kad lankas lėtai įskriejo į priekyje esančias ledo lytis. Kai tik lankas įsiskverbė į slėnį, aš palaipsniui pridėjau droselį ir lankas šiek tiek slydo, šiek tiek pakildamas ant stulpo, kuris lėtai judėjo. Su vairu man pavyko iš dalies pakoreguoti lėkštės sukimąsi ir judėjimą taip, kad mes patraukėme plūdę į priekį kaip mušamasis avinas .

Mažesnes lėkštes atstūmėme, o didesnes – prieš kurias. Taip lede pavyko atverti trumpus kanalus , kuriais keliavome sudėtingai manevruodami. Vėjas po truputį pakilo ir manevruojant lėtai stūmė mus į šonus į ledo lytis. Vėlgi, vienintelis būdas manevruoti buvo stumti lanką į slėnį ir įsibėgėti į priekį, pasukant laivagalio vietą į padėtį.

Lėtai žengėme į priekį. Visa komanda puikiai dirbo kaip komanda . Nors toli gražu nebuvo aišku, kad šią nuotykį išgyvensime nepažeisti, niekas apie tai negalvojo ir tiesiog atliko savo darbą. Ir visi mūsų angelai sargai taip pat puikiai atliko savo darbą.

Buvome maždaug 2,5 mylios nuo jūros, kai pamatėme ledo užtvaros pabaigą . Lėtai, nepaprastai lėtai pradėjo mažėti. Įveikti šį atstumą užtrukome beveik 3 valandas . Tai darydami turėjome sudeginti daug kuro ir išstumti šimtus ir šimtus tonų ledo .

Ar galime išsivaduoti iš ledinio glėbio?

SEALORD pasirodė esąs tikrai vertas, o jo plieninis korpusas buvo kažkas, kuo galėjome pasikliauti. Ant stiebo Mira aiškiai nustatė mūsų kursą, jo ramus balsas padėjo išlaikyti ramybę visai įgulai, ir mes lėtai judėjome link ledo užtvaros galo, kuris atrodė itin sutankintas.

Niekada savo noru nebūtume į tai įsitraukę. Galiausiai nustūmėme paskutinę didelę slėnį ir kanalai išleido mus į atvirą jūrą. Įgulos veiduose buvo matyti tikras palengvėjimas . Norėjome patirti, kaip atrodo dreifuojantis ledas, bet nė vienas to neįsivaizdavome.

Paklausiau Vilemo, kaip jie elgėsi panašioje situacijoje Antarktidoje, ir jis pasakė, kad per penkias savo keliones Antarktidoje nė karto nebuvo taip patekęs į dreifuojantį ledą. Tačiau jis patvirtino, kad kito būdo negalėjome tęsti. Vietomis jūros dengimas siekė 70–90%, o pagal Arctic Pilot tai yra neįveikiamas ledas .

Ištrūkę iš ledinio glėbio atsitraukėme keletą kilometrų nuo ledo krašto ir patraukėme į Islandiją. Rūkas pakilo ir mes stebėjome ledo švytėjimą horizonte. Esant geram matomumui, šis dreifuojantis ledas atspindi šviesą ir tolumoje šviečia kaip apšviestas miestas.

Buvo gražus vaizdas matyti tolstantį ledo barjerą, išlaisvinantį mus iš savo gniaužtų.

Autorius: Zindulka Jiří

Ekspedicijos specifika

Laivas:

• SEALORD plieno dviejų stiebų burlaivis, sukurtas sudėtingoms Šiaurės šalių jūrų sąlygoms. Tai 18 m ilgio, 4 m pločio ir 2 m grimzlės kečas. Jis sveria 27 tonas, jį varo 110 m 2 burės ir 130 AG Mercedes variklis. Iš viso jis skirtas 8 + 2 žmonėms.

Burės:

• Pagrindinė burė, užpakalinė mizzen burė, 2 priekinės bangos, 1 rifavimo genoa, 110 m² gennakeris, 2 strėlės, audros strėlės.

Maršrutas (ši kelionės atkarpa):

• Islandija Akureyri, Hrisey sala, Grimsey sala, Jano Mayeno sala toli už poliarinio rato, yra tik viena poliarinė stotis su 18 narių, ledo danga netoli Grenlandijos, Islandijos Westfjords Isafjordur

Kelionės trukmė:

• 1400 NM

Išplaukimo datos:

• 2010-05-30 iki 2010-06-20

Mūsų laivų asortimentas šiltesnėms vietoms:

Susisiekite su mumis, kad surastume geriausią jūsų kelionei valtį