Na brodu zarobljenom u ledu: kako ploviti grenlandskim i norveškim morem

Jiří Zindulka opisuje dramatičnu jedriličarsku ekspediciju između Grenlanda i Islanda u oštrom stisku leda. Kako je zapeo između ogromnih ledenih ploha? I bi li njegova čelična jedrilica mogla preživjeti njihov napad?

Kada planirate jedriličarsku rutu daleko na sjever, ne možete raditi samo onako kako želite. Iznad svega, morate znati što je moguće u određenom području u određenom trenutku. U udobnosti doma, sjedeći sa svojim kartama, nikad mi nije palo na pamet da do kraja lipnja možda nećemo stići ni do grenlandskog Scoresby Sunda, najvećeg fjorda na svijetu. Zbog vremenskih nepogoda, naše putovanje krenulo je neočekivano...

Putovanje do grenlandskog Scoresby Sunda: teorija

U Arctic Pilotu jasno stoji da bi prvi brod mogao ući u Scoresby Sound krajem srpnja , a posljednji najkasnije do kraja kolovoza, ali planirao sam ga pročitati tijekom putovanja kada sam imao dovoljno vremena za to .

Stoga se činilo da je bila prilično dobra ideja kada me jedan član posade, Radim (sudionik nekoliko prethodnih izazovnih putovanja) sredinom svibnja nazvao da nam se pridruži u Scoresby Sundu. Ali kako je to postalo stvarnost, počeo sam pregledavati servere o stanju leda duž istočnih obala Grenlanda i otkrio da je sve još uvijek potpuno zaleđeno .

Trebamo li uploviti u neprobojni led Grenlandskog mora?

Nazvao sam Radima i najavio naše skoro nulte izglede za slijetanje u Scoresby Sund. Ali također sam mu rekao da ćemo pokušati. U šali sam mu savjetovao da pokuša naručiti helikopter i sleti na rub ledenog pokrivača. Pričekali bismo ga i doveli na brod. Dodao sam da bi trebao posuditi pušku, za slučaj da polarni medvjedi dođu prije nas.

Nisam očekivao da će Radim razmišljati o takvim glupostima. Radim je, međutim, čovjek od akcije i počeo je prikupljati sve potrebne informacije. Ubrzo je otkrio da ga nitko neće odvesti na ledenu plohu, ali će mu netko zapravo posuditi pušku. Pa smo se dogovorili.

Pokušali bismo doći do Scoresby Sunda , iako vjerojatno ne bi išlo, a Radim bi doletio tamo i obećao da se neće ljutiti na nas ako ne uspijemo.

Prije odlaska s otoka Jan Mayen, zatražili smo kartu na meteorološkoj postaji trenutnog stanja ledenog pokrivača oko Grenlanda. Saznali smo da se ledene plohe protežu 120 milja do mora i bilo je jasno da se neće naglo otopiti same .

Zvali smo Radima da mu kažemo da ostane tamo. Ali Radim je znao da je Sund potpuno zaleđen i da je već promijenio plan. Odlučio je unajmiti pseće zaprege na Grenlandu na nekoliko dana. Naravno s puškom za zaštitu od medvjeda. I tako je odletio na Grenland.

Odlučili smo ne mijenjati ni plan i krenuli smo sa zapadne obale norveškog otoka Jan Mayena prema grenlandskom ledenom pokrovu . Bilo je oko 150 milja na zapad. A kako je puhao jugozapadnjak i ionako nismo mogli ploviti u nekom drugom smjeru, krenuli smo tamo.

Okružen grenlandskim ledenim pokrivačem i ledenim plohama

Proučio sam sve što sam mogao pronaći o plovidbi u ledu i otkrio da , uz izuzetan oprez, možete ploviti samo kada je pokrivenost morskog leda do 40 % i da ako se smjer vjetra promijeni, led vas može potpuno zatvoriti. u roku od sat vremena.

U 7 ujutro drugog dana putovanja naišli smo na naše prve male plutajuće ledene plohe oko 130 milja od Scoresby Sunda. Bilo je maglovito s blagim vjetrom, a mi smo nastavili pod jedrima, uz malu pomoć motora, kroz još uvijek sigurno rijetke plohe.

Motor broda odjednom je utihnuo...

Otprilike sat vremena prije nego što se pojavila prva ledena ploča, prebacio sam rezervni spremnik za dizel gorivo da pumpa dizel u glavni spremnik. Uvijek se nakon nekog vremena dizelski filtar začepi, a zatim se motor mora isključiti i filter očistiti ili zamijeniti. To radim samo ako nema opasnosti naprijed.

Ovaj put, međutim, nisam tako dobro procijenio situaciju. Pri prvom posrtanju u brzini motora popeo sam se u strojarnicu i ugasio ga. U međuvremenu, u kokpitu, Kos je mirno upravljao, a Míra je čitala poruku svoje djevojke na Iridiumu. Nakon što je pročitao poruku i odgovorio, podigao je pogled s telefona i bio je zaprepašten kad je vidio da se naneseni led dramatično zgusnuo i da ledene plohe lebde posvuda oko nas.

U tom istom trenutku motor se zaustavio . Nervozno na palubi dozivao me pitajući što se događa s motorom i ja sam ga mirno obavijestio da upravo čistim filter. Ali osjetila sam određenu hitnost u njegovom glasu, pa sam ga upitala što se događa gore. Mira je odgovorila da su ledene plohe apsolutno posvuda.

Zapečatite na komadiću leda Pečat na ledu

Još smo imali genovu i glavno jedro na jarbolu i lagani vjetar nas je polako gurao u led . Posada je skinula genovu, ja sam ubrzao čišćenje filtera i u tren oka ponovno pokrenuo motor. Popeo sam se na palubu i okolo je doista bilo dosta leda. Procijenili smo da je pokrivenost oko 20% do 30% , što je još uvijek bilo u redu.

Cik-cak u magli u labirintu ledenih ploča

Zbog toga smo odlučili ne napuštati ledenu plohu odmah, našli smo izlaz iz najgušće ledene kaše, okrenuli se i postavili kurs od 220° u smjeru Islanda. Ovaj tečaj trebao se odvijati uz ledenu ploču. Savjetovao sam se s našim iskusnim polarnim istraživačem Vilémom i dogovorili smo se da ćemo postupno isploviti iz fragmentirane ledene ploče i vratiti se u nju oko 150 milja južno. Tamo bi trebao postojati kontinuirani kompaktni ledeni pokrivač i mogli bismo naići na polarne medvjede.

Još nekoliko sati plovili smo kursom koji se mijenjao između 90° i 220°, prema želji sadašnjeg kormilara. Ali još uvijek nismo izašli iz drift leda. Promatrali smo tuljane kako se izležavaju na ledenim plohama, a na jednoj smo čak vidjeli otiske medvjeđih šapa na snijegu. Medvjeda nigdje nije bilo.

Gustoća drift leda varirala je i izmjenjivala se između relativno otvorenih prolaza do područja s gušćom pokrivenošću. Veličina ledenih ploha postupno se povećavala i bio sam spreman napustiti lebdeći led i otići na otvoreno more. Okrenuli smo čamac u čisto istočnom smjeru, koji je po našem mišljenju bio najkraći izlaz, i skinuli glavno jedro. Cik-cak u magli između ledenih ploha počelo je nalikovati na boravak u labirintu.

Popeo sam se do prvog posipača da vidim ima li kanala u ledu da nas izvuku iz ovog nereda. Vidljivost u magli bila je oko 1 milju, a nestalno je varirala .

Jirka Zindulka za volanom potpuno usredotočen Jirka Zindulka potpuno usredotočen na kormilo

Pročitajte o vremenu na koje možete naići na brodu:

Neprobojni zid ledenih ploha zatvorio se i stegnuo nas u očaju

Rekao sam Vilému za kormilom gdje da se okrene, na pramcu je posada čuvala udaljenost od ledenih ploha i krme. Vilém je radio sjajno, ali je napredak bio vrlo spor. Pokušavali smo ploviti kroz otvorene kanale između ledenih ploha, morali smo neprestano cik-cak. Ledeni led je bio prilično zatvoren i u najboljem slučaju imao je 50% pokrivenosti .

Bio sam sretan što sam izabrao čeličnog SEALORD-a za našu ekspediciju. Povremeno je bok ili pramac gurnut na led, ali brod se držao . Naš nevjerojatan ledolomac! A i Mercedesov motor od 130 konjskih snaga odradio je fantastičan posao pomicanja nas naprijed-natrag.

Svi smo se zagledali u ledeno polje, govoreći kormilaru kamo da plovi. Jedan je rekao lijevo, drugi desno, a treći straga. Bilo je malo zbunjujuće, ali stvarno nisam znao koji je način najbolji . Jedna osoba bi pogledala smjer na GPS-u jer smo nakon nekoliko oštrih zavoja u magli odmah izgubili orijentaciju.

Opet su se područja izmjenjivala između tanje i gušće pokrivenosti, područja nade i beznađa . Nakon nekog vremena, međutim, uvijek nam se činilo da završimo na beznadno neprobojnom ledenom pokrovu . Počelo je izgledati prilično neugodno.

Mira je pogledala rutu na ploteru koju smo do sada išli u ledu i, što je još važnije, gdje smo ušli u led. Dok je lebdeći led podsjećao na rijetku juhu, ovdje je to bila gusta, ponekad neprobojna kaša.

Na posebno modificiranoj jedrilici Seelord Na posebno modificiranoj jedrilici Sealord

Odlučili smo pokušati ponovno krenuti svojim koracima . More između ledenih ploha potpuno se smirilo i nije bilo valova. Vjetar je također bio vrlo slab, ali je prešao s južnog na sjeverni, što je moglo potpuno reformirati ledeno polje. Okrenuli smo čamac i vozili se neko vrijeme između jama natrag duž naše rute.

Bilo je vrlo teško manevrirati na ledu . Prilikom povratka SEALORD je mogao ići samo na jednu stranu, a okretanje u tako malom prostoru između ledenih ploha bilo je iznimno teško. Imao sam osjećaj beznađa na jarbolu jer je bilo leda dokle je pogled sezao . Kad god smo išli kamo smo htjeli, posvuda je bio gust led.

Polako smo otplovili natrag i magla se malo podigla. Na desnoj strani, vidio sam dio otvorene vode oko 2,5 milje dalje , i činilo se da je možda ledena barijera konačno gotova. Pozvao sam ga dolje do posade i rekao Vilému da krene tim putem.

Mira se popela na stražnji jarbol i pogledala gdje je led završio. Put do pučine nije bio dug, ali je bio potpuno neprobojan . Nije bilo otvorenog kanala kroz led. Tek povremeno smo mogli vidjeti vodu između jama.

Iscrpljujuća borba s čamcem kao ledolomcem

Pozvao sam Viléma da ćemo morati koristiti pljusku kao ovna za udaranje kako bismo otvorili put. Ali onda sam se spustio niz jarbol i stao sam za kormilo. Poznajem ovaj brod bolje od ikoga i izvođenje složenih manevara nije problem. Rekao sam Láďi da se usredotoči na put do otvorenih voda.

Odjednom se magla zatvorila i morali smo znati u kojem smjeru se držati. Još uvijek sam razmišljao hoću li pokrenuti splav za spašavanje i upotrijebiti je da pomognem gurati plohe. Ali nakon konzultacija s Vilémom, odbacio sam tu ideju. Morali smo potpuno promijeniti pristup .

Do sada smo pokušavali pronaći otvorenu vodu i proći kroz nju. Ali nije bilo otvorene vode . Stoga ga je bilo potrebno sami stvoriti. Rekao sam posadi da uzmu svoje udice u ruke i odgurnu ledene plohe. Nitko se nije bunio i ekipa se spojila.

Čak i kad sam izdao ovu naredbu, shvatio sam koliko je to smiješno i morao sam se nasmijati . S kratkom udicom nismo mogli ni doći do vode, a ideja da odgurnemo tone leda bila je smiješna. Ali barem je to bila zapovijed. Važno je da kapetan ima jasnu strategiju kada vodi prema golu :-) .

Mirek na jarbolu pokazuje kako se plovi Mirek na jarbolu usmjeravajući kojim putem ploviti

S jarbola mi je Mira dala upute kako ostati tamo gdje naneseni led nije bio tako visok i gust. Tomáš i Kos promatrali su pramac, a Láďa i Vilém krmu. Svi su pokušavali fotografirati, a Roman je snimio neki video. Láďa je pazio da ostane na kursu jer je magla ponovno postajala gusta i kraj barijere se nazirao.

Upravljao sam čamcem tako da je pramac polako zabio u ledene plohe ispred. Čim je pramac zario u plohu, postupno sam dodavao gas i pramac je lagano klizio, podižući se malo na plohu koja se polako kretala. Kormilom sam uspio djelomično ispraviti rotaciju i kretanje plovke tako da smo pljusku gurali naprijed kao ovan .

Manje plohe smo odgurnuli, a veće nagurali. Tako smo uspjeli otvoriti kratke kanale u ledu , kroz koje smo proputovali kompliciranim manevriranjem. Vjetar je malo pojačao i prilikom manevriranja polako nas je bočno gurao o ledene plohe. Opet, jedini način za manevriranje bio je guranje pramca o flou i ubrzanje naprijed, okrećući krmu u položaj.

Polako smo krenuli naprijed. Cijela posada radila je savršeno kao tim . Iako je bilo daleko od jasnog da ćemo ovu avanturu proći neozlijeđeni, nitko o tome nije razmišljao i samo je odradio svoj posao. I svi naši anđeli čuvari također su napravili odličan posao.

Bili smo oko 2,5 milje od mora kada smo vidjeli kraj ledene barijere . Polako, iznimno polako se počelo smanjivati. Za prelazak ove udaljenosti trebalo nam je skoro 3 sata . Pritom smo morali sagorjeti puno goriva i gurnuti stotine i stotine tona leda .

Možemo li se osloboditi ledenog zagrljaja?

SEALORD se pokazao izvanredno dostojnim, a njegov čelični trup bio je nešto na što smo se mogli osloniti. Na jarbolu je Mira jasno odredio naš smjer, njegov miran glas pomogao je da cijela posada ostane mirna, a mi smo se polako probijali prema kraju ledene barijere koja je izgledala iznimno zbijeno.

Nikada ne bismo svojevoljno krenuli u to. Konačno smo odgurnuli posljednju veliku javu i kanali su nas pustili na otvoreno more. Na licima posade vidjelo se iskreno olakšanje . Htjeli smo iskusiti kako je to izgledalo u drift ledu, ali to nije bilo ono što je nitko od nas zamišljao.

Pitao sam Viléma kako su se nosili s bilo kakvom sličnom situacijom na Antarktiku, a on je rekao da u svojih pet putovanja na Antarktiku niti jednom nije tako upao u lebdeći led. Ali on je potvrdio da nije bilo drugog načina na koji smo mogli nastaviti. Na mjestima je pokrivenost mora bila 70 do 90%, a prema Arctic Pilotu to je neprobojni led .

Nakon što smo pobjegli iz ledenog zagrljaja, povukli smo se nekoliko milja od ruba leda i krenuli prema Islandu. Magla se digla i gledali smo sjaj leda na horizontu. Pri dobroj vidljivosti, ovaj lebdeći led reflektira svjetlost i svijetli poput osvijetljenog grada u daljini.

Bio je prekrasan prizor vidjeti kako se ledena barijera koja se povlačila oslobađa iz svog stiska.

Autor: Zindulka Jiří

Specifičnosti ekspedicije

Čamac:

• SEALORD čelična dvojarbolna jedrilica izgrađena za zahtjevne uvjete nordijskih mora. To je keč koji je dugačak 18 m, širok 4 m i s gazom od 2 m. Težak je 27 tona, a pokreće ga 110 m 2 jedara i Mercedesov motor od 130 KS. Sveukupno je za 8 + 2 osobe.

jedra:

• Glavno jedro, jedro na krmi, 2 genove za okretanje naprijed, 1 genova za greben, genaker od 110 m², 2 floka, olujni flok.

Ruta (ovaj dio putovanja):

• Island Akureyri, otok Hrisey, otok Grimsey, otok Jan Mayen daleko iza Arktičkog kruga, postoji samo jedna polarna postaja s 18 članova, ledena ploča u blizini Grenlanda, Island Westfjords Isafjordur

Dužina putovanja:

• 1400 NM

Datumi plovidbe:

• 30/05 do 20/06/2010

Naš asortiman brodova u toplijim destinacijama:

Kontaktirajte nas kako bismo pronašli najbolji brod za vaše putovanje