Matka karussa tuulisessa Skotlannissa maistelemalla hienoa savuista viskiä

Keväällä, muutama vuosi sitten, lähdimme kolmella Westerly-veneellä urheiluristeilylle Skotlantiin. Matka vei meidät Skotlannin saarten kauneimpien paikkojen läpi ja oli erittäin voimakas kokemus kaikille osallistujille. Tule elämään kanssamme!

Huhtikuun 2012 toisella puoliskolla urheiluristeilymme tapahtui Skotlannissa, johon osallistui kolme Westerly-venettä 36-41 jalkaa. Matka johti meidät Skotlannin saarten upeimpien paikkojen läpi ja se oli todella voimakas kokemus kaikille osallistujille. Tule elämään kanssamme!

Purjehdus Skotlannissa on aina voimakas kokemus kaikille osallistujille ja tämä matka vakuutti meidät kaikki siitä, että Skotlanti on uskomattoman kiehtova ja epäoikeudenmukaisesti laiminlyöty purjehdusalue. Reitti vei meidät Skotlannin upeimpien paikkojen läpi.

Matka johti meidät Skotlannin saarten upeimpien paikkojen läpi

Ennuste lupasi sadetta, sadetta ja lisää sadetta. Sade vuorotellen auringonpaisteen ja kylmän sään kanssa, mutta suurimman osan ajasta hallitsi erinomainen näkyvyys, mikä nosti Skotlannin saarten luonnonkauneuden ja karuuden todella esiin. Alkuvaiheen kevyet tuulet väistyivät toisella puoliskolla voimakkaalle pohjoismyrskylle, joten nautimme haastavasta ja erittäin kylmästä purjehduksesta.

Lähdimme Skotlannin länsirannikolla Obanin lähellä sijaitsevasta Dunstaffnagesta venesatamasta ja matkan ensimmäisenä päivänä suuntasimme Duartin linnaan Mull Islandilla. Ankkuroituimme lahteen ja laskeuduimme kivisen niemen yli kohoavan linnan alle.

Duartin linna Mull Islandilla

Huhtikuun loppuun mennessä linna oli jo suljettu turisteilta, joten kävelimme ympäriinsä ja lähdimme Islayn saarelle, jossa on kahdeksan single malt -viskin tislaamoa. Lauantaina osallistuimme Laphroaigin, Ardbegin ja Lagavulinin tislaamoiden kierrokselle ja tietysti viskinmaistajaiselle.

Vierailu 200 vuotta vanhassa tislaamossa on sekä kiehtova että informatiivinen. Saimme tietää, että saaren viski on savuista johtuen turpeen käytöstä polttoaineena idättyä ohraa kuivattaessa. Ardbegin tislaamossa kiertueen teki vieläkin miellyttävämpi erinomainen opas.

Distillerie Ardbeg

Koko kiertue oli kuin eräänlainen kabaree. Opas oli aivan hilpeä ja hänen koko viskin valmistusprosessia selkeästi selittävät esitykset olivat joskus jopa vaarallisia. Esimerkiksi kun hän sytytti turpeen puhalluslampulla puuhuoneessa.

Jokaisen kiertueen lopussa maisteltiin erilaisia paikallisia viskejä, joissa selitettiin niiden väliset erot. Islayn saarella on 3 500 asukasta ja joka vuosi viedään noin 15 miljoonaa litraa single malt -viskiä.

Turve on tyypillinen osa viskin tuotantoa

Lauantai-iltana purjehdimme Islaysta nousuveden aikaan ja suuntasimme kohti Mullin saarta pienelle Ionan saarelle, jossa sijaitsee Skotlannin vanhin luostari. Vuonna 563 irlantilainen munkki Columba laskeutui tälle saarelle ja alkoi levittää kristinuskoa.

Muinainen benediktiiniläisluostari on täysin kunnostettu ja siinä on todella maaginen tunnelma, ja pienen saaren ylle kohoaa kirkon torni, joka näkyy melko kaukaa. Luostarissa asuvien uskovien yhteisö on kotoisin eri puolilta maailmaa. Emme tietenkään voi unohtaa, että Ionassa asuu myös yksisarvinen lammas, nimeltään Kauris.

Muinainen benediktiiniläisluostari Ionan saarella

Purjehdimme Ionasta pohjoiseen Staffa-saarelle, jossa on basaltti kahdeksankulmaiset pylväät, ja sitten Treshnish-saarille katsomaan hylkeitä. Yön ajaksi jatkoimme matkaamme Atlantille kohti St. Kildaa. Tämä pieni saari on jumissa 50 meripeninkulman päässä Ulko-Hebrideistä länteen, ja siellä on asunut joukko ihmisiä, jotka ovat eläneet lintujen metsästyksestä, kalastuksesta, maataloudesta ja lampaankasvatuksesta useiden tuhansien vuosien ajan.

Siellä miehet saivat lintuja korkeilta kallioilta kiipeämällä niille paljain jaloin ja vuosisatojen saatossa niiden varpaat ovat kasvaneet, jotta he pystyisivät seisomaan paremmin pienillä kallioreunuksilla. Darwin rakastaisi siellä useita kertoja :-)

St. Kildan saari

St. Kildan saari on ensimmäinen maailmanperintökohde Skotlannissa ja jokainen skotti, jolle kerrot olevasi Kildalla, pitää sinua erityisen paljon matkustaneena miehenä :-) Tämä pieni saari teki meihin todella vaikutuksen ja on syvästi kirjoitettuna muistoihimme.

Puoliympyrässä seisovat pienet talot, ruohokattoiset kivikatokset, rautakauden lampaat, kaksi kertaa tavallista suuremmat hiiret, jyrkät kalliot, tuhannet linnut, kaikki tämä vie sinut takaisin menneisiin aikoihin. Aika tuntuu kuluvan täällä aivan eri tavalla. Jotenkin hitaampaa.

Kildassa tunsimme terrorismin vastaisen taistelun seuraukset. Oppaassa olimme lukeneet, että saarella on pieni ravintola, joten kysyimme saaren huoltajalta missä se oli.

Hän kertoi meille, että se oli suljettu turisteilta, koska se sijaitsee sotilasrakennuksessa. Turistit eivät voi enää mennä sinne, koska on olemassa vaara, että turisti räjäyttää ravintolan tuhotakseen sotilastukikohdan. Tämän seurauksena emme päässeet pubiin terrorismin vastaisen sodan vuoksi.

Kildasta purjehdimme yön yli Ulko-Hebrideille, Lewisin ja Harrisin saarille. Oli selkeää, kylmää (nollan tienoilla) ja vastatuuli. Yömatka tuulta vastaan, moottorilla ja pienellä isopurjeella oli varsin haastava, mutta yövartijat palkittiin revontuilla, jotka paloivat uskomattoman kirkkaasti taivaalla koko yön.

Vihreät välähdykset levisivät kuin lasershow kautta koko pohjoisen taivaan. Myöhemmin paikalliset kertoivat meille, että huhtikuun lopussa niin voimakas revontulia on hyvin epätavallinen. Meillä oli siis onnea.

Lewisin ja Harrisin saaret

Koko seuraavan päivän kiertelimme enimmäkseen kohti Stornowayta, Hebridien pääkaupunkia, jonne laskeuduimme myöhään illalla. Seuraavana päivänä menimme paikallisbussilla tutustumaan saareen ja vierailemaan kelttiläisillä kivillä Callanishissa, joiden arvioitiin olevan 5000 vuotta vanhoja.

Kivissä on uskomattoman maaginen tunnelma ja jokainen paikka säteilee erilaista energiaa. Keskimmäisen korkeimman kiven ympärille rakennettu kiviympyrä toimii energiavahvistimena. Sieltä jatkoimme rautakautiseen kylään.

Kelttiläisiä seisovia kiviä Callanishissa

Tämä kylä oli piiloutunut hiekkadyynien alle, mutta osa siitä paljastettiin erityisen ankaran myrskyn aikana noin 16 vuotta sitten. On mielenkiintoista nähdä, kuinka ihmiset asuivat täällä tuhansia vuosia sitten ja kuinka kaunis lahti on, jonka he päättivät elää elämänsä.

Seuraavaksi päiväksi ennustettiin NW 40-50 solmua. Ihanteelliset olosuhteet Skyen saarelle purjehtimiseen. Purjehdimme ulos Stornowaysta aamunkoitteessa käyttämällä vain suurta Genoa-purjetta. Vähitellen pienensimme sen hyvin pieneksi genoaksi. Tuuli puhalsi 35-50 solmua, joten nautimme upeasta purjehdusmatkasta.

Kukaan muu ei ollut purjehtimassa, vain kolme venettämme pienen etupurjeen alta Skyen saarelle. Kävelimme seitsemänkymmentä mailia 10 tunnissa. Se oli vankka ja innostava esitys. Skyen saarella voisimme helpottaa vaativaa matkavauhtiamme ja alkaa nauttia satamapubien mukavuudesta, jota välillä välissä vierailee saarilinnassa.

Loch Alshin vuonossa vierailimme pienessä Eilean Donanin saarilinnassa. Tämä viehättävä linna näkyy lähes kaikissa Skotlannissa kuvatuissa historiallisissa elokuvissa. Ankkuroimme suoraan sen eteen ja valitsimme sen päärooliin nopeaa laskeutumista varten. Illalla purjehdimme Skyetä pitkin etelään ja laskeuduimme yöllä uuteen venesatamaan Mallaigissa.

Dunvegan linna

Marina oli itse asiassa niin uusi, että saavuimme aamulla sen avajaisiin. Osallistuimme siihen fanfaariin ja tankkasimme sitten kaikki veneemme. Polttoainetta maksettaessa huoltoaseman kaveri ilmoitti meille, että Tobermoryssa oli iso juhla, johon olimme menossa. Meillä oli jotain mitä odottaa.

Valitettavasti purjehtimisen jälkeen satuin mainitsemaan sen miehistölle ja he kaikki halusivat purjehtia suoraan Tobermoryyn. Kuitenkin kapteenin vallan voimalla äänestin heidät ja purjehdimme ensin kauniiseen Moidartin vuonoon.

Sisäänkäynti vuonoon on melko vaikea navigoida, mutta palkintona tästä on vanha linna Tioram vuonon päässä. Laskeuduimme linnan raunioille, joita sen omistaja ei ole pystynyt entisöimään, koska valtion virasto Historic Scotland on kieltänyt häntä tekemästä niin. Omistajan on pidettävä linna rappeutuneena raunioina, jotta se säilyy samanlaisena kuin se on ollut viimeisen kahdensadan vuoden aikana.

Vanha Tioramin linna vuonon päässä

Linnan portilla on iso kyltti, jossa lukee "Älä mene sisään". Niille, jotka päättävät jättää sen huomiotta ja mennä sisään, seinällä on kuitenkin suojakypärä, joka suojaa sinua, jos jotain sattuu putoamaan päähäsi. Ja linnan sisällä on tikkaat seinillä, jotta seinillä kiipeäminen olisi vähemmän vaarallista. Se on melko hämmästyttävä lähestymistapa niille, jotka rikkovat sääntöjä.

Illalla saavuimme Tobermoryyn, Mullin saaren pääkaupunkiin. Kun saavuimme puolenyön aikoihin, festivaali, josta meille oli kerrottu, oli täydessä vauhdissa. Kaikki baarit olivat täynnä, joten emme voineet olla lähtemättä ulos ja nauttimaan muutaman drinkin upealle matkallemme.

Viehättävä Tobermoryn kaupunki

Lopulta se oli vaativin yövartio kaikille miehistöille. Liika alkoholi ja rakkaudelliset paikalliset naiset osoittautuivat erityisen vaaralliseksi yhdistelmäksi. Aamunkoitteessa palasimme väsyneinä veneeseen peläten, että saisimme merisairauden satamassa.

Viimeisenä päivänä vain rentoutuimme, toivuimme edellisen yön iloista ja purjehdimme takaisin lähtöpisteeseen, Dunstaffnagen venesatamaan. Matka oli loppusuoralla, joka oli ollut hyvin kylmä, vaativa, mutta myös kaunis. Muutamat ihmiset ymmärsivät, että tämäntyyppinen purjehdus ei todellakaan ole heille, mutta toiset tekevät varmasti jotain tällaista uudelleen.

Single malt -viskiä viedään vuosittain noin 15 miljoonaa litraa

Kirjailija: Jiří Zindulka

Skotlannin veneitä ei löydy hakustamme, ja niitä on saatavilla vain rajoitettu määrä. Jos aiot matkustaa Skotlantiin yksin, ota yhteyttä suoraan asiantuntijaamme.

Huomaa, että Skotlannin purjeet tulee suunnitella paremmin etukäteen ja niillä on yleensä vain rajoitettu määrä veneitä ja päivämääriä.