På en båd fanget i is: hvordan man sejler i Grønland og Norskehavet

Jiří Zindulka beskriver en dramatisk sejlekspedition mellem Grønland og Island i isens hårde greb. Hvordan satte han sig fast mellem massive isflager? Og ville hans stålsejlbåd være i stand til at overleve deres overfald?

Når man planlægger en sejlrute langt mod nord, kan man ikke bare gøre, som man vil. Frem for alt skal du vide, hvad der er muligt i et givet område på et givet tidspunkt. I komforten af hjemmet, mens jeg sad med mine søkort, havde det aldrig tænkt mig, at vi måske ikke engang nåede til Grønlands Scoresby Sund, den største fjord i verden, inden udgangen af juni. På grund af det hårde vejr skulle vores rejse tage en uventet drejning...

Rejse til Grønlands Scoresby Sund: teorien

I Arctic Pilot står der klart, at det første skib må sejle ind i Scoresby Sund i slutningen af juli og det sidste senest i slutningen af august, men jeg havde planlagt at læse det under rejsen, når jeg havde tid nok til det. .

Derfor så det ud til at være en ret god idé, da et medlem af besætningen, Radim (deltager i flere tidligere udfordrende sejladser) ringede til mig i midten af maj for at være med til Scoresby Sund. Men da det begyndte at blive en realitet, begyndte jeg at gennemse servere om isens tilstand langs Grønlands østlige kyster og opdagede, at alt stadig var fuldstændig frosset .

Skal vi sejle ind i Grønlandshavets uigennemtrængelige is?

Jeg ringede til Radim og annoncerede vores næsten nul udsigter til at lande i Scoresby Sund. Men jeg sagde også til ham, at vi ville give det en chance. Som lidt af en joke rådede jeg ham til at prøve at bestille en helikopter og lande ved kanten af indlandsisen. Vi ville vente på ham og bringe ham om bord. Jeg tilføjede, at han skulle låne en riffel, hvis isbjørnene skulle nå frem før os.

Jeg havde ikke forventet, at Radim ville overveje sådan noget sludder. Radim er imidlertid en handlekraftig mand og begyndte at indsamle al den nødvendige information. Han opdagede hurtigt, at ingen ville tage ham med til indlandsisen, men nogen ville faktisk låne ham en riffel. Så vi lavede en aftale.

Vi ville forsøge at nå Scoresby Sund , selvom det nok ikke gik, og Radim ville flyve dertil og love ikke at blive sure på os, hvis vi ikke nåede det.

Inden vi forlod øen Jan Mayen, anmodede vi om et kort på vejrstationen over den aktuelle tilstand af indlandsisen omkring Grønland. Vi fandt ud af, at isflager strakte sig 120 miles ud til havet, og det var tydeligt, at de ikke pludselig ville smelte af sig selv .

Vi ringede til Radim for at fortælle ham, at han skulle blive der. Men Radim vidste, at Sund var helt frosset og havde allerede ændret planen. Han havde besluttet at leje en hundeslæde i Grønland for et par dage. Selvfølgelig med riffel til beskyttelse mod bjørne. Og så fløj han til Grønland.

Vi besluttede heller ikke at ændre planen og begav os fra vestkysten af den norske ø Jan Mayen til indlandsisen på Grønland . Det var omkring 150 miles ret vest. Og da der var sydvestlig vind, og vi alligevel ikke kunne sejle i andre retninger, tog vi derhen.

Omgivet af Grønlands indlandsis og isflager

Jeg havde undersøgt alt, hvad jeg kunne finde om at sejle i is, og fandt ud af, at man med ekstrem forsigtighed kun kan sejle, når der er havisdækning på op til 40 % , og at hvis vindretningen ændrer sig, kan drivisen lukke dig helt ind. inden for en time.

Klokken 7 på rejsens anden dag stødte vi på vores første små flydende isflager omkring 130 miles fra Scoresby Sund. Det var tåget med en svag vind, og vi fortsatte under sejl, med lidt hjælp fra motoren, gennem de stadig sikkert sparsomme flager.

Bådens motor blev pludselig stille...

Cirka en time før den første isflage dukkede op, havde jeg skiftet reservedieseltanken for at pumpe diesel ind i hovedtanken. Uvægerligt efter et stykke tid bliver dieselfilteret tilstoppet, og så skal motoren slukkes og filteret renses eller udskiftes. Det gør jeg kun, hvis der ikke er nogen fare forude.

Denne gang havde jeg dog ikke vurderet situationen helt så godt. Ved den første forskydning i motorhastighed klatrede jeg ind i maskinrummet og slukkede det. I mellemtiden, inde i cockpittet, styrede Kos roligt, og Míra læste en besked fra sin kæreste på Iridium. Efter at have læst beskeden og svaret, så han op fra telefonen og blev forbløffet over at se, at drivisen var blevet dramatisk tykkere , og isflager drev overalt omkring os.

I nøjagtig samme øjeblik stoppede motoren . Nervøst på dækket kaldte han på mig og spurgte, hvad der skete med motoren, og jeg meddelte ham roligt, at jeg lige var ved at rense filteret. Men jeg følte en vis trang i hans stemme, så jeg spurgte ham, hvad der foregik deroppe. Mira svarede, at isflager var absolut overalt.

Forsegl på et stykke is Forsegl på en isflage

Vi havde stadig genuaen og storsejlet på masten og en let vind skubbede os langsomt ind i isen . Besætningen tog genuaen ned, jeg fremskyndede filterrensningen og fik startet motoren igen på ingen tid overhovedet. Jeg klatrede op på dækket, og der var faktisk ret meget is omkring. Vi vurderede, at det var omkring 20% til 30% dækning , hvilket stadig var fint.

Zigzag i tågen i en labyrint af isflager

Derfor valgte vi ikke at forlade indlandsisen med det samme, vi fandt vej ud af den tykkeste af isgyllen, vendte og satte en kurs på 220° i retning mod Island. Denne bane skulle løbe ved siden af indlandsisen. Jeg rådførte mig med vores erfarne polarforsker Vilém, og vi blev enige om gradvist at sejle ud af den fragmenterede indlandsis og vende tilbage til den omkring 150 miles syd. Der skulle være en kontinuerlig kompakt indlandsis der, og vi kunne støde på isbjørne.

I flere timer mere sejlede vi på en kurs vekslende mellem 90° og 220°, efter den nuværende rorsmands præference. Men vi kom alligevel ikke ud af drivisen. Vi så sælerne slentre på isflagene, og på det ene flag så vi endda bjørnepoteaftryk i sneen. Bjørnen var ingen steder at se.

Drivisens tæthed svingede og vekslede mellem relativt åbne passager til områder med tættere dækning. Størrelsen på isflagene var gradvist blevet større, og jeg var klar til at forlade drivisen og komme til åbent hav. Vi vendte båden i rent østlig retning, hvilket efter vores mening var den korteste vej ud, og tog storsejlet ned. Zigzagging i tågen mellem isflagene begyndte at ligne at være i en labyrint.

Jeg klatrede op til den første spreder for at se, om der var nogen kanaler i isen for at komme ud af dette rod. Sigtbarheden i tågen var omkring 1 mile, og den svingede uregelmæssigt .

Jirka Zindulka bag rattet fuldt fokuseret Jirka Zindulka fuldt fokuseret ved roret

Læs om vejret du kan møde på båden:

En uigennemtrængelig mur af isflager lukkede sig ind og greb os i fortvivlelse

Jeg fortalte Vilém ved roret, hvor han skulle vende, ved stævnen bevogtede mandskabet afstanden fra isflagene og agterstavnen. Vilém gjorde et godt stykke arbejde, men fremskridtene var meget langsom. Vi prøvede at sejle gennem de åbne kanaler mellem isflagene og skulle konstant zigzagge. Drivisen var ret lukket og i bedste fald havde den 50% dækning .

Jeg var glad for at have valgt stål SEALORD til vores ekspedition. Af og til blev siden eller stævnen skubbet op på isen, men skibet holdt stand . Vores fantastiske isbryder! Og Mercedes-motoren på 130 hestekræfter gjorde også et fantastisk stykke arbejde med at flytte os frem og tilbage.

Vi stirrede alle på isfeltet og fortalte rorsmanden, hvor han skulle sejle. Den ene sagde til venstre, den anden til højre og en tredje til bagsiden. Det var lidt forvirrende, men jeg vidste virkelig ikke, hvilken vej der var bedst . Én person ville se på retningen på GPS'en, for efter et par skarpe sving i tågen mistede vi straks vores orientering.

Igen vekslede områder mellem tyndere og tættere dækning, områder med håb og håbløshed . Efter et stykke tid syntes vi dog altid at ende ved et håbløst uigennemtrængeligt indlandsis . Det begyndte at se ret ubehageligt ud.

Mira kiggede på ruten på den kortplotter, vi havde taget indtil videre i isen, og endnu vigtigere, hvor vi var kommet ind i isen. Mens drivisen havde lignet en sparsom suppe, var det her en tæt, til tider uigennemtrængelig gylle.

Ombord på en specielt modificeret Seelord-sejlbåd Om bord på den specielt modificerede Sealord sejlbåd

Vi besluttede at prøve at træde tilbage . Havet mellem isflagene var faldet helt til ro, og der var ingen bølger. Vinden var også meget svag, men den havde ændret sig fra sydlig til nordlig, hvilket kunne have fuldstændig reformeret isfeltet. Vi vendte båden rundt og kørte et stykke tid mellem flagerne tilbage ad vores rute.

Det var meget svært at manøvrere i isen . På vej tilbage kunne SEALORD kun gå til den ene side, og det var ekstremt svært at vende i så lille et mellemrum mellem isflagene. Jeg havde en følelse af håbløshed ved masten, fordi der var is så langt øjet rakte . Hver gang vi gik, hvor vi ville hen, var der tæt is overalt.

Langsomt sejlede vi tilbage og tågen lettede lidt. Ved styrbord så jeg en plet åbent vand omkring 2,5 miles væk , og det så ud til, at isbarrieren måske endelig var forbi. Jeg ringede til besætningen og bad Vilém om at gå den vej.

Mira klatrede op i den bagerste mast og så ud på, hvor isen sluttede. Vejen til det åbne hav var ikke lang, men den var fuldstændig uigennemtrængelig . Der var ingen åben kanal gennem isen. Kun lejlighedsvis kunne vi se vand mellem flagerne.

Udmattende kamp med båden som isbryder

Jeg råbte til Vilém, at vi skulle bruge flaget som en slagram for at åbne vejen. Men så kravlede jeg ned af masten og stod alene ved roret. Jeg kender dette skib bedre end nogen anden, og det er ikke noget problem at lave komplekse manøvrer. Jeg fortalte Láďa at fokusere på en kurs til det åbne vand.

Pludselig lukkede tågen sig ind, og vi skulle vide, hvilken retning vi skulle holde os til. Jeg overvejede stadig, om jeg skulle søsætte redningsflåden og bruge den til at skubbe flagerne. Men efter at have rådført mig med Vilém afviste jeg ideen. Vi var nødt til at ændre vores tilgang fuldstændigt.

Indtil nu havde vi forsøgt at finde åbent vand og bevæge os igennem det. Men der var ikke åbent vand . Så det var nødvendigt at skabe det selv. Jeg bad besætningen tage deres kroge i hænderne og skubbe isflagene væk. Ingen protesterede, og besætningen tilsluttede sig.

Selv da jeg udstedte denne kommando, indså jeg, hvor latterligt det var, og jeg måtte grine . Med en kort krog kunne vi ikke engang nå vandet, og tanken om at skubbe tonsvis af is var latterlig. Men det var i det mindste en kommando. Det er vigtigt, at kaptajnen har en klar strategi, når han leder mod et mål :-) .

Mirek på masten viser, hvordan man sejler Mirek på masten viser hvilken vej der skal sejle

Fra masten gav Mira mig anvisninger på, hvordan jeg skulle opholde mig, hvor drivisen ikke var så høj og tæt. Tomáš og Kos så stævnen og Láďa og Vilém agterstavnen. Alle prøvede at tage billeder, og Roman optog en video. Láďa forblev omhyggelig med at forblive på kurs, fordi tågen blev tæt igen , og enden af barrieren var i sigte.

Jeg manøvrerede båden, så stævnen langsomt kørte ind i isflagene forude. Så snart stævnen gravede sig ind i flaget, tilføjede jeg gradvist gas, og stævnen gled lidt, og løftede lidt op på flagen, som langsomt bevægede sig. Med roret lykkedes det mig delvist at korrigere drejningen og bevægelsen af flakken, så vi skød flakken foran som en slagram .

De mindre flager skubbede vi væk og de større skubbede vi imod. På denne måde lykkedes det at åbne korte kanaler i isen , som vi rejste igennem ved hjælp af kompliceret manøvrering. Vinden tiltog lidt og ved manøvrering skubbede vi os langsomt sidelæns mod isflagene. Igen var den eneste måde at manøvrere på ved at skubbe stævnen mod flagen og accelerere fremad, og dreje agterstavnen på plads.

Vi bevægede os langsomt fremad. Hele besætningen fungerede perfekt som et team . Selvom det langt fra var klart, at vi ville komme uskadt igennem dette eventyr, var der ingen, der tænkte over det og gjorde bare deres arbejde. Og alle vores skytsengle gjorde også et godt stykke arbejde.

Vi var omkring 2,5 miles fra havet, da vi så enden af isbarrieren . Langsomt, ekstremt langsomt begyndte det at aftage. At tilbagelægge denne distance tog os næsten 3 timer . Vi var nødt til at forbrænde en masse brændstof for at gøre det og skubbe hundreder og hundreder af tons is .

Kan vi slippe fri af den iskolde omfavnelse?

SEALORD viste sig selv uværdig, og dens stålskrog var noget, vi kunne stole på. På masten bestemte Mira tydeligt vores kurs, hans rolige stemme var med til at holde hele besætningen i ro, og vi arbejdede os langsomt hen mod enden af isbarrieren, der så ekstremt komprimeret ud.

Det ville vi aldrig gerne være gået ind i. Til sidst skubbede vi den sidste store flage af, og kanalerne slap os ud i det åbne hav. Besætningens ansigter viste ægte lettelse . Vi havde gerne villet opleve, hvordan det så ud i drivisen, men det var ikke, hvad nogen af os havde forestillet os.

Jeg spurgte Vilém, hvordan de havde håndteret en lignende situation i Antarktis, og han sagde, at han på sine fem Antarktis-rejser ikke en eneste gang var havnet i drivis på den måde. Men han bekræftede, at der ikke var nogen anden måde, vi kunne være kommet videre på. Nogle steder havde havdækningen været 70 til 90%, og ifølge Arctic Pilot er det uigennemtrængelig is .

Efter at have undsluppet den iskolde omfavnelse, trak vi os tilbage adskillige kilometer fra kanten af isen og satte kursen mod Island. Tågen lettede, og vi så isens skær i horisonten. I god synlighed reflekterer denne drivis lyset og gløder som en oplyst by i det fjerne.

Det var et smukt syn at se den vigende isbarriere frigøre os fra sit greb.

Forfatter: Zindulka Jiří

Ekspeditionsspecifikationer

Båd:

• SEALORD stål to-mast sejlbåd bygget til de krævende forhold i de nordiske have. Det er en ketch, der er 18 m lang, 4 m bred og med 2 m dybgang. Den vejer 27 tons, og den drives af 110 m 2 sejl og en 130 HK Mercedes-motor. Samlet set er det til 8 + 2 personer.

Sejl:

• Storsejl, bageste mizzen-sejl, 2 fremadgående genuaer, 1 revgenua, 110 m² gennaker, 2 fok, stormfok.

Rute (denne del af rejsen):

• Island Akureyri, Hrisey Island, Grimsey Island, Jan Mayen Island langt ud over polarcirklen, der er kun én polarstation med 18 medlemmer, indlandsis nær Grønland, Island Westfjords Isafjordur

Rejsens længde:

• 1400 NM

Sejldatoer:

• 30/05 til 20/06/2010

Vores udvalg af både på varmere destinationer:

Kontakt os for at finde den bedste båd til din tur