Пътуване в бурна ветровита Шотландия с дегустация на фино опушено уиски

През пролетта, преди няколко години, тръгнахме на три лодки Westerly за спортен круиз в Шотландия. Пътуването ни преведе през най-красивите места на Шотландските острови и беше много силно преживяване за всички участници. Елате да го изживеете с нас!

През втората половина на април 2012 г. нашият спортен круиз се проведе в Шотландия, в който участваха три лодки Westerly от 36 до 41 фута. Пътуването ни преведе през най-зашеметяващите места на Шотландските острови и беше наистина силно изживяване за всички участници. Елате да го изживеете с нас!

Плаването в Шотландия винаги е силно изживяване за всички, които участват и това пътуване ни убеди, че Шотландия е невероятно очарователен и несправедливо пренебрегван регион за ветроходство. Маршрутът ни преведе през най-зашеметяващите места в Шотландия.

Пътуването ни преведе през най-зашеметяващите места на Шотландските острови

Прогнозата обещаваше дъжд, дъжд и още валежи. Дъждът се редуваше със слънчево и студено време, но през повечето време беше управляван от отлична видимост, което правеше живописната красота и суровина на шотландските острови наистина изпъкващи. Първоначалният лек бриз отстъпи място на мощна северна буря през второто полувреме, така че се насладихме на предизвикателно и много студено плаване.

Тръгнахме от яхтеното пристанище в Dunstaffnage близо до Обан на западния бряг на Шотландия и в първия ден от пътуването се отправихме към замъка Дуарт на остров Мъл. Хвърлихме котва в залива и кацнахме под замъка, извисяващ се над скалистия нос.

Замъкът Дуарт на остров Мъл

В края на април замъкът вече беше затворен за туристи, така че просто се разходихме и потеглихме към остров Айли, който може да се похвали с осем дестилерии за едномалцово уиски. В събота участвахме в обиколка на дестилериите на Laphroaig, Ardbeg и Lagavulin и, разбира се, на дегустация на уиски.

Посещението на 200-годишна дестилерия е едновременно увлекателно и информативно. Разбрахме, че уискито на острова е опушено поради използването на торф като гориво при сушене на покълнал ечемик. В дестилерията Ардбег обиколката беше още по-приятна от отличен водач.

Дестилерия Ардбег

Цялото турне беше като вид кабаре. Ръководството беше абсолютно забавно и нейните демонстрации, обясняващи ясно целия процес на производство на уиски, понякога бяха дори малко опасни. Например, когато запали торф с паялна лампа в дървена стая.

В края на всяка обиколка имаше дегустация на различни видове местно уиски, обяснявайки разликите между всеки. Остров Айли има 3500 жители и всяка година се изнасят около 15 милиона литра едномалцово уиски.

Торфът е типична част от производството на уиски

В събота вечерта отплавахме от Айли по време на прилив и се отправихме към остров Мъл към малкия остров Йона, където се намира най-старото абатство в Шотландия. През 563 г. ирландският монах Колумба кацнал точно на този остров и започнал да разпространява християнството.

Древното бенедиктинско абатство е напълно реновирано и има наистина магическа атмосфера, като църковната кула се извисява над малкия остров, която се вижда от доста разстояние. Общността от вярващи, живеещи в абатството, са от всички краища на земното кълбо. Разбира се, не можем да забравим, че Йона е дом и на еднорога овца, наречена Козирог.

Древно бенедиктинско абатство на остров Йона

Плавахме на север от Йона до остров Стафа с неговите базалтови осмоъгълни колони и след това нататък към островите Трешниш, за да наблюдаваме тюлени. За през нощта продължихме пътуването си към Атлантика към Сейнт Килда. Този малък остров е заседнал на 50 NM западно от Външните Хебриди и е бил обитаван от общност от хора, живеещи от лов на птици, риболов, земеделие и овцевъдство в продължение на няколко хиляди години.

Мъжете там хващали птици на високи скали, катерели ги боси и през вековете пръстите на краката им са се увеличили, за да могат да стоят по-добре на малките скалисти первази. Дарвин би го харесал там, няколко пъти :-)

Остров Сейнт Килда

Остров Сейнт Килда е първият обект на световното културно наследство в Шотландия и всеки шотландец, на когото кажете, че сте били на Килда, гледа на вас като на особено добре пътувал човек :-) Този малък остров наистина ни направи впечатление и е дълбоко записано в паметта ни.

Малки къщички, стоящи в полукръг, каменни заслони с тревни покриви, овце от желязната епоха, мишки два пъти по-големи от обичайните, стръмни скали, хиляди птици, всичко това ще ви върне в отдавна отминали времена. Времето тук сякаш тече съвсем различно. Някак по-бавно.

В Килда усетихме последиците от борбата с тероризма. В справочника бяхме чели, че на острова има малък ресторант и затова попитахме пазителя на острова къде се намира.

Той ни каза, че е затворен за туристи, защото се намира във военна сграда. Поради опасност турист да взриви ресторанта, за да унищожи военната база, туристите вече не могат да отидат там. В резултат на това не влязохме в кръчмата заради войната срещу тероризма.

От Килда отплавахме за една нощ до Външните Хебриди, до островите Луис и Харис. Беше ясно, студено (около нула) и с попътен вятър. Нощното пътуване срещу вятъра, на двигателя и с малкото грот беше доста предизвикателно, но нощните стражи бяха възнаградени от Северното сияние, което гореше невероятно ярко в небето през цялата нощ.

Зелените светкавици се движеха като лазерно шоу по цялото северно небе. По-късно местните ни разказаха, че в края на април такова мощно сияние е много необичайно. Така че имахме късмет.

Островите Луис и Харис

През целия следващ ден вървяхме предимно към Сторноуей, столицата на Хебридите, където кацнахме късно вечерта. На следващия ден взехме местен автобус, за да разгледаме острова и да посетим келтските стоящи камъни в Каланиш, които се оценяват на 5000 години.

Камъните имат невероятно магическа атмосфера и всяко петно излъчва различна енергия. Каменният кръг, изграден около централния най-висок камък, действа като енергиен усилвател. Оттук продължихме към село от желязната епоха.

Келтски стоящи камъни на каланиш

Това село е било скрито под пясъчните дюни, но част от него е била разкрита по време на особено силна буря преди около 16 години. Интересно е да се види как хората са живели тук преди хиляди години и колко красив е заливът, който са избрали да живеят живота си.

Прогнозата за следващия ден беше СЗ 40-50 възела. Идеални условия за плаване до остров Скай. Излязохме от Сторноуей на разсъмване, използвайки само голямо платно от Генуа. Постепенно го намалихме до много малка генуа. Вятърът духаше със скорост 35-50 възела, така че се насладихме на чудесна яхта.

Никой друг не плаваше, само нашите три лодки под малко парче предно платно към остров Скай. Изминахме седемдесет мили за 10 часа. Беше солидно и вълнуващо представяне. На остров Скай бихме могли да облекчим нашето взискателно темпо на пътуване и да започнем да се наслаждаваме на комфорта на пристанищните пъбове, от време на време сменяни от посещение на островен замък.

Във фиорда на Лох Алш посетихме малкия островен замък Eilean Donan. Този живописен замък може да се види в почти всеки исторически филм, заснет в Шотландия. Закотвихме се точно пред него, като го изпълнихме в главната роля за бързото ни кацане. Вечерта отплавахме на юг покрай Skye и кацнахме на ново яхтено пристанище в Mallaig през нощта.

замъкът Дънвеган

Пристанището всъщност беше толкова ново, че пристигнахме сутринта на тържественото му откриване. Участвахме в тази фанфара, след което заредихме всичките си лодки. При плащането на горивото, човекът от бензиностанцията ни информира, че има голям празник в Тобърмори, където сме тръгнали. Имахме какво да очакваме с нетърпение.

За съжаление, след като отплавах, случайно го споменах на екипажа и всички те искаха да отплават директно до Tobermory. Въпреки това със силата на властта на капитана ги изпреварих и първо отплавахме в красивия фиорд на Мойдарт.

Входът на фиорда е доста труден за навигация, но наградата за това е старият замък Тиорам в края на фиорда. Кацнахме при руините на замъка, който собственикът му не успя да възстанови, тъй като правителствената агенция Historic Scotland му забрани да направи това. Собственикът трябва да поддържа замъка в състояние на порутени руини, така че да остане същият, както е правил през последните двеста години.

Старият замък Тиорам в края на фиорда

На портата на замъка има голяма табела, която гласи „Не влизай“. За тези, които решат да го игнорират и да влязат обаче, има каска, окачена на стената, за да ви предпази, ако нещо се случи да падне на главата ви. А вътре в замъка има стълби по стените, за да направи катеренето по стените по-малко опасно. Това е доста невероятен подход към онези, които пренебрегват правилата.

Вечерта пристигнахме в Тобърмори, столицата на остров Мъл. Когато пристигнахме около полунощ, фестивалът, за който ни казаха, беше в разгара си. Всички барове бяха препълнени, така че не можахме да устоим да излезем и да изпием няколко напитки за нашето невероятно пътуване.

Живописният град Тобърмори

В крайна сметка това беше най-взискателният нощен дежурство за всички екипажи. Излишният алкохол и влюбените местни жени се оказаха особено опасна комбинация. На разсъмване се върнахме изтощени до лодката, страхувайки се, че ще бъдем засегнати от морска болест в пристанището.

В последния ден просто се отпуснахме, възстановихме се от забавленията от предната нощ и отплавахме обратно към началната точка, пристанището Dunstaffnage. Пътуването беше към края си, което беше много студено, изискващо, но и красиво. Няколко души осъзнаха, че този тип яхтинг наистина не е за тях, но други определено ще правят нещо подобно отново.

Около 15 милиона литра едномалцово уиски се изнасят всяка година

Автор: Jiří Zindulka

Лодки в Шотландия не могат да бъдат намерени в нашето търсене и се предлагат само в ограничено количество. Ако планирате да пътувате до Шотландия сами, моля, свържете се директно с нашия специалист.

Моля, имайте предвид, че плаванията в Шотландия трябва да бъдат по-добре планирани предварително и обикновено разполагат само с ограничен брой лодки и дати.